Home ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ Ο Covid-19 καθυστέρησε συλλογικές συμβάσεις
Ο Covid-19 καθυστέρησε συλλογικές συμβάσεις

Ο Covid-19 καθυστέρησε συλλογικές συμβάσεις

Ο Οκτώβριος είναι ο μήνας που καθορίζει τις αλλαγές για τις συλλογικές συμβάσεις που λήγουν στις αρχές του 2021. Αν και φέτος δεν υπάρχουν οι μεγάλες κλαδικές συλλογικές συμβάσεις προς ανανέωση, αποκτά ξεχωριστό χρώμα και ενδιαφέρον η ανανέωση κάποιων άλλων συλλογικών συμβάσεων, λόγω κυρίως των οικονομικών επιπτώσεων που βιώνει γενικά η οικονομία από τα απόνερα του Covid-19. Ίσως η συζήτηση φέτος να καθορίσει και τις τάσεις που θα επικρατήσουν στα εργασιακά στο τέλος του 2021, όταν πλέον θα μπουν στο τραπέζι σημαντικές κλαδικές συλλογικές συμβάσεις.

Πάντως, ο χρόνος για τις όποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν είτε από τους εργοδότες είτε από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων εκπνέει. Εάν κάποιο από τα δύο συμβαλλόμενα μέρη θέλει να βάλει στο τραπέζι αλλαγές ή τροποποιήσεις στις συλλογικές συμβάσεις θα πρέπει να το πράξει μέχρι της 31/10/2020, δηλαδή δύο μήνες πριν τη λήξη της. Σημαντικό στοιχείο είναι πως θα πρέπει να γνωστοποιηθεί μέχρι τότε και στην άλλη πλευρά, βάσει πάντα του Κώδικα Βιομηχανικών Σχέσεων. Αντίγραφο θα πρέπει να κοινοποιηθεί και στη διευθύντρια του Τμήματος Εργασιακών Σχέσεων. Ο Κώδικας Βιομηχανικών Σχέσεων είναι εθελοντική συμφωνία μεταξύ των κοινωνικών εταίρων και οι περιπτώσεις που δεν ακολουθούνται οι πρόνοιες του είναι σπάνιες. Προβλέπει μεταξύ άλλων ότι σε περίπτωση που υπάρχουν εργατικές διαφορές πρέπει να ξεκινήσει η διαδικασία μεσολάβησης, που συμπεριλαμβάνει τον ορισμό ενός ανεξάρτητου τρίτου ατόμου – μεσολαβητή, από το Τμήμα Εργασιακών Σχέσεων. Σημαντικό είναι πως οι συμβάσεις είναι συνήθως διάρκειας δύο ετών, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορεί να συμφωνηθεί μεταξύ των δύο πλευρών άλλη χρονική διάρκεια.

Το κτύπημα που επέφερε η πανδημία στην οικονομία δεν άφησε αλώβητες τις ανανεώσεις συλλογικών συμβάσεων που συνέπεσαν με την περίοδο της έξαρσης της. Στο περίμενε υπάρχουν συλλογικές συμβάσεις που εκκρεμούν για ανανέωση, με την πανδημία να βάζει στο πάγο αρκετές από αυτές. Όπως δήλωσε στον «Φ» η Λένα Παναγιώτου, διευθύντρια του Τμήματος Εργασιακών Σχέσεων και Κοινωνικής Πολιτικής της ΟΕΒ, εκκρεμούν αρκετές κλαδικές συμβάσεις, όπως των τυπογράφων, των εισαγωγέων μηχανοκίνητων οχημάτων, μωσαϊκών κτλ. αλλά και αρκετών επιχειρήσεων. Η κ. Παναγιώτου σημείωσε την αναγκαιότητα να βρεθεί η χρυσή τομή και να μπουν και οι δύο πλευρές στη συζήτηση «νούσιμα», για να επικρατήσει η εργατική ειρήνη. Πρέπει βρεθεί τρόπος ούτε ώστε να διασφαλιστεί και η επιβίωση των επιχειρήσεων, τόνισε.

 

 

Όσον αφορά τις συλλογικές συμβάσεις που θα έλθουν στο προσκήνιο το αμέσως επόμενο διάστημα, ξεχωρίζουν οι δύο που αφορούν τα λιμάνια. Σύμφωνα με την Ομοσπονδία Εργοδοτών και Βιομηχάνων αλλά και τις συντεχνίες των εργαζομένων, το θέμα με τις συλλογικές συμβάσεις στα λιμάνια βρίσκεται σε πολύ πρώιμο στάδιο. Νεότερα που θα αφορούν τις εν λόγω συλλογικές συμβάσεις θα υπάρχουν στα μέσα Νοεμβρίου, με αρχές Δεκεμβρίου. Υπενθυμίζουμε ότι η λειτουργία της λιμενικής κίνησης ανήκει στις ουσιώδεις υπηρεσίες, μια συμφωνία που έγινε και συμπληρώνει τον Κώδικα Βιομηχανικών Σχέσεων και έχει υπογραφεί από τους κοινωνικούς εταίρους και το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.

Πηγή: philenews

Send this to a friend