Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Μπέρδεμα, δυσκολίες και ταλαιπωρία στα φαρμακεία
Μπέρδεμα, δυσκολίες και ταλαιπωρία στα φαρμακεία

Μπέρδεμα, δυσκολίες και ταλαιπωρία στα φαρμακεία

Μπέρδεμα και ταλαιπωρία στα κρατικά φαρμακεία. Οι νέες διαδικασίες για την εξασφάλιση των εξειδικευμένων φαρμάκων για σοβαρές χρόνιες παθήσεις και η συνύπαρξή τους, σε κάποιες περιπτώσεις, με τα παλιά δεδομένα τα οποία εξακολουθούν να βρίσκονται σε ισχύ στο πλαίσιο μεταβατικού σταδίου το οποίο καθορίστηκε από τον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας και το υπουργείο Υγείας, έχουν δυσκολέψει γιατρούς, ασθενείς και φαρμακοποιούς οι οποίοι ακόμα να κατανοήσουν πλήρως το πώς θα γίνεται από τώρα και στο εξής και μέσω του Γενικού Συστήματος Υγείας η συνταγογράφηση και η χορήγηση των σκευασμάτων αυτών στους δικαιούχους του Συστήματος.

Την τελευταία εβδομάδα μάλιστα, στα φαρμακεία των δημόσιων νοσοκομείων καταγράφηκαν σε αρκετές περιπτώσεις και εντάσεις αφού από τη μια ασθενείς που προσέρχονταν για να εξυπηρετηθούν αντιδρούσαν στις υποδείξεις των φαρμακοποιών για τις νέες διαδικασίες και από την άλλη οι φαρμακοποιοί αντιδρούσαν στις απαιτήσεις των ασθενών οι οποίες κινούνταν στο πλαίσιο των νέων δεδομένων. Μπέρδεμα παρατηρήθηκε και στον τρόπο συνταγογράφησης των φαρμάκων καθώς σε αρκετές περιπτώσεις οι γιατροί ακολουθούσαν τις παλιές διαδικασίες και σε κάποιες άλλες όχι.

«Όπως διαπιστώνεται, λόγω της αλλαγής των διαδικασιών και όπως ήταν αναμενόμενο, θα μπορούσε να πει κάποιος, έρχονται και κοντά στον Οργανισμό διάφορες αναφορές και από πολίτες αλλά και από επαγγελματίες υγείας για περιπτώσεις κατά τις οποίες ασθενείς θεωρούν ότι δεν εξυπηρετήθηκαν σωστά, ή δεν έλαβαν τις ποσότητες φαρμάκων που συνήθως έπαιρναν ή επειδή κλήθηκαν να παρουσιάσουν το παλιό βιβλιάριο υγείας τους το οποίο οι ίδιοι θεώρησαν ότι πλέον είναι αχρείαστο αλλά κανονικά δεν είναι κ.ο.κ.», ανέφερε στον «Φ» ο εκπρόσωπος Τύπου του Οργανισμού Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας, Χαράλαμπος Χαριλάου, εξηγώντας ότι «όπως φαίνεται δεν έχει γίνει κατανοητό ότι κάποιες διαδικασίες συντρέχουν ή ότι έχει οριστεί μεταβατική περίοδος για κάποια ζητήματα και η εξυπηρέτηση των ασθενών γίνεται με ένα συγκεκριμένο τρόπο».

Δυστυχώς, είπε ο κ. Χαριλάου, «φαίνεται ότι η ενημέρωση που έχει γίνει δεν ήταν επαρκής και τώρα πρέπει να δώσουμε όλοι λίγο χρόνο μέχρι να ομαλοποιηθεί η κατάσταση».

Στην πράξη, είπε ο εκπρόσωπος Τύπου του Οργανισμού Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας εκείνο που πρέπει να γνωρίζουν οι ασθενείς είναι ότι στην περίπτωση των λεγόμενων φαρμάκων της δεύτερης φάσης του ΓεΣΥ, δηλαδή των εξειδικευμένων φαρμάκων (Ογκολογίας, Ρευματολογίας, Νευρολογίας, Γαστρεντερολογίας και Ψυχιατρικής) και αναλωσίμων τα οποία χορηγούνται σε συγκεκριμένες ομάδες χρόνιων ασθενών, ισχύουν διαφορετικές διαδικασίες ανά περίπτωση.

Συγκεκριμένα:

– Για τους «παλιούς» ασθενείς οι οποίοι κατέχουν σε εξέλιξη και εν ισχύ συνταγή (η οποία εκδόθηκε μέχρι και την 31η Αυγούστου 2020) η διαδικασία προνοεί ότι, αν ο γιατρός τους είναι γιατρός του ΟΚΥπΥ, (δημοσίου), θα συνεχίσουν μέχρι την ημερομηνία λήξης των συνταγών τους, το αργότερο μέχρι τον Φεβρουάριο του 2021 να λαμβάνουν τα φάρμακά τους παρουσιάζοντας στα κρατικά φαρμακεία το «βιβλιάριο υγείας» στο οποίο αναγράφεται η συνταγή. Εάν ο γιατρός είναι ιδιώτης συμβεβλημένος με το Γενικό Σύστημα Υγείας θα εξακολουθήσουν να λαμβάνουν τα φάρμακά τους με τις συνταγές που διαθέτουν σε χαρτί εκτός του λογισμικού του ΓεΣΥ.

– Εάν ο γιατρός είναι ιδιώτης εκτός ΓεΣΥ, τότε οι ασθενείς πρέπει να γνωρίζουν ότι θα μπορούν να εκτελούν τη συνταγή του μόνο μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου. Από την ημερομηνία αυτή και μετά πρέπει να αντικαταστήσουν την συνταγογράφηση από γιατρό του ΓεΣΥ διαφορετικά δεν θα μπορούν να προμηθεύονται τα φάρμακα/αναλώσιμά τους από τις θυρίδες των κρατικών φαρμακείων.

– Για τους «νέους» ασθενείς. Τους ασθενείς δηλαδή οι οποίοι τώρα θα αρχίσουν να εντάσσονται στις συγκεκριμένες θεραπείες, η συνταγογράφηση πρέπει να γίνεται μόνο από γιατρό συμβεβλημένο με το ΓεΣΥ και μόνο μέσω του λογισμικού του Συστήματος.

– Περαιτέρω, οι ασθενείς πρέπει να γνωρίζουν ότι για να εκτελέσουν τη συνταγή τους από τα κρατικά φαρμακεία, πρέπει να προηγηθεί «προέγκρισή» τους από τον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας γι’ αυτό επιβάλλεται σε συνεργασία με τους γιατρούς τους να προωθούν έγκαιρα τις απαραίτητες διαδικασίες ώστε να μην παρατηρείται στη συνέχεια καθυστέρηση στην έναρξη της θεραπείας τους.

Όταν παρέλθει και το χρονοδιάγραμμα του Φεβρουαρίου του 2021, τόνισε ο κ. Χαριλάου «όλοι οι ασθενείς πρέπει να λαμβάνουν τις εξειδικευμένες θεραπείες τους με συνταγοράφηση εντός του λογισμικού του ΓεΣΥ».

Πρόβλημα και στις ποσότητες

Τις τελευταίες εβδομάδες παρουσιάζονται αντιδράσεις και διαμαρτυρίες και σε ό,τι αφορά τις ποσότητες φαρμάκων ή αναλωσίμων ειδών τις οποίες τα κρατικά φαρμακεία παραχωρούν στους χρόνιους ασθενείς. Μάλιστα όπως ανέφεραν στον «Φ» ασθενείς, ενώ οι ίδιοι υποχρεώθηκαν να ταξιδέψουν από την Πάφο στη Λευκωσία για να πάρουν τα αναλώσιμά τους, το φαρμακείο αρνήθηκε να τους προμηθεύσει με τις ποσότητες που λάμβαναν πλαιότερα, με αποτέλεσμα οι ίδιοι να είναι τώρα υποχρεωμένοι να επιστρέψουν στην πρωτεύουσα σε ένα αντί για δύο μήνες για να εξυπηρετηθούν.

Όπως εξήγησε ο κ. Χαριλάου «αυτό συμβαίνει επειδή το δημόσιο προμήθευε τους ασθενείς με ποσότητες είτε φαρμάκων είτε αναλωσίμων, οι οποίες ήταν αρκετές για να καλύψουν τις ανάγκες τους για δύο μήνες. Οι διαδικασίες του ΓεΣΥ οι οποίες εφαρμόζονται σε όλες τις περιπτώσεις φαρμάκων και στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα καθορίζουν αυτό το διάστημα στον ένα μήνα». Ίσως, είπε ο κ. Χαριλάου «για κάποιες περιπτώσεις να πρέπει να γίνουν διαφορετικές ρυθμίσεις, κυρίως σε ό, τι αφορά τα αναλώσιμα όπως κολοστομίες, καθετήρες κ.λπ για να μην ταλαιπωρούνται οι ασθενείς. Είναι γεγονός ότι ένας ασθενής, ο οποίος ταξιδεύει από τη μια πόλη στην άλλη για να πάρει όσα χρειάζεται δεν μπορεί να πηγαινοέρχεται συχνά διότι αυτό συνιστά ταλαιπωρία για τον ίδιο. Ενδεχομένως αυτά τα θέματα να πρέπει να τα ξαναδούμε με τον ΟΑΥ».

Πηγή: philenews

Send this to a friend