Για το 2020-21 παιδεία και υγεία πάνε μαζί, επισημαίνει ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, Πρόδρομος Προδρόμου, σε συνέντευξη του στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, τη Δευτέρα, 14 Σεπτεμβρίου.
Κληθείς να σχολιάσει ότι τη Δευτέρα, 14 Σεπτεμβρίου, εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, θα χτυπήσει το κουδούνι στις σχολικές μονάδες και θα αρχίσουν τα μαθήματα με φυσική παρουσία μαθητών/μαθητριών, ο κ. Προδρόμου απάντησε ότι πρέπει να παραμείνουμε σε εγρήγορση.
«Είναι ανάγκη να τηρήσουμε προσεκτικά τους υγειονομικούς κανόνες. Αυτό καλείται να κάνει ξανά το σχολείο. Πρέπει να το πετύχουμε, όπως έγινε και τον περασμένο Μάιο. Δηλαδή, πρέπει τα σχολεία να είναι και πάλι χώρος υγειονομικής ασφάλειας. Μου δίνει σιγουριά το γεγονός ότι και τον περασμένο Μάιο υπήρξαν αμφιβολίες, ανησυχίες και φόβος εκφράστηκε μάλιστα από κάποιους, αλλά τα καταφέραμε. Για το 2020-21 παιδεία και υγεία πάνε μαζί.»
Σε ερώτηση αν οι αίθουσες διδασκαλίας στα σχολεία, η επίπλωση, όσα προνοούνται από τα Υγειονομικά πρωτόκολλα, έχουν προσαρμοστεί και από τις επισκέψεις σε σχολεία τι είναι αυτό που έχει διαπιστώσει, ο κ. Προδρόμου είπε ότι τα σχολεία βρίσκονται σε ετοιμότητα. Υπήρξαν, συνέχισε, «κάποια προβλήματα για να εξασφαλίσουμε αραίωση στη βάση των οδηγιών, διότι δεν είναι παγκυπρίως όλες οι αίθουσες, σε όλα τα σχολεία ίδιες».
«Έχουν δοθεί έκτακτες λύσεις για να ξεκινήσουμε σωστά και στη συνέχεια θα συνεχίσουμε να βελτιώνουμε την κατάσταση, κυρίως με τη σταδιακή προμήθεια μονοθέσιων θρανίων. Μας βοήθησαν πολύ οι σχολικές εφορείες και θα συνεχίσουν την προσπάθεια. Τα αναλώσιμα υλικά έχουν διανεμηθεί στα σχολεία. Έγινε απολύμανση και σήμανση των εξωτερικών χώρων. Εδώ θέλω ξανά να υπογραμμίσω την καλή δουλειά που κάνει το προσωπικό καθαρισμού. Για να τηρούνται οι έκτακτες οδηγίες εργάζονται περισσότερο από ό,τι συνήθως».
Ανέφερε, επίσης, ότι οι εκπαιδευτικοί, από την προδημοτική μέχρι τα λύκεια και τις τεχνικές σχολές, φρόντισαν τους χώρους, έδωσαν προσαρμοσμένες λύσεις. Ερωτηθείς σχετικά με το πρόγραμμα διαγνωστικών ελέγχων για τον κορωνοϊό, ο κ. Προδρόμου είπε ότι όπως και την προηγούμενη φορά, τον Μάιο, το Υπουργείο Υγείας διέθεσε για την εκπαίδευση ένα μεγάλο αριθμό διαγνωστικών ελέγχων.
«Θα έχουμε 16 χιλιάδες τεστ τα οποία κατανέμονται για να γίνουν πρώτα σε όσα πρόσωπα θα εκτεθούν περισσότερο ή λόγω καθηκόντων θα βρεθούν σε πιο ευαίσθητες θέσεις, όπως το εκπαιδευτικό προσωπικό των Ειδικών Σχολείων και οι συνοδοί παιδιών, οι διευθύνσεις των σχολείων, το προσωπικό καθαριότητας κ.λπ. Θα γίνει βέβαια και δειγματοληπτικός έλεγχος στους εκπαιδευτικούς και μαθητές/μαθήτριες. Μέρος αυτών θα διατεθούν και στα ιδιωτικά σχολεία.».
Σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση πιθανής εμφάνισης περιστατικού θετικού στον ιό, ο κ. Προδρόμου είπε ότι τα σχολεία δεν διαφέρουν από άλλους χώρους. Ανέφερε, επίσης, ότι αφού απολυμανθεί το σχολείο και με οδηγίες των Ιατρικών Υπηρεσιών, θα επαναλειτουργήσει.
«Χρειάζεται υπευθυνότητα όσο και ψυχραιμία. Οι επιδημιολόγοι μάς έχουν επισημάνει ότι είναι πολύ πιθανόν να εντοπισθούν κρούσματα. Και θέλω να πω με την ευκαιρία ότι αν ένα πρόσωπο είτε εκπαιδευτικός είτε άλλο μέλος του προσωπικού είτε και μαθητής/-τρια νοσήσει και εντοπιστεί στο σχολείο, αυτό δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη “κρούσμα σε σχολείο”».
Απαντώντας σε ερώτηση αν θα υπάρξουν αλλαγές στις διδακτέες ώρες και αν θα υπάρξουν και διαδικτυακά μαθήματα, ο κ. Προδρόμου είπε ότι στη Δημοτική Εκπαίδευση όπως και την προηγούμενη σχολική χρονιά δόθηκαν κατευθυντήριες γραμμές, ούτως ώστε το Ωρολόγιο Πρόγραμμα να προσαρμοστεί, να γίνει μια διαφορετική περιοδολόγηση, δηλαδή να διαφοροποιηθούν οι ώρες των διαλειμμάτων κατά ομάδα, «για να μπορούμε να αποφύγουμε το να είναι όλο το σχολείο την ίδια ώρα σε εξωτερικούς χώρους».
«Καμιά διάκριση δεν υπάρχει» για την ειδική εκπαίδευση
Σε ερώτηση για τα παιδιά της Ειδικής Εκπαίδευσης και κληθείς να σχολιάσει τα λεχθέντα για διάκριση εις βάρος των παιδιών αυτών, ο κ. Προδρόμου είπε ότι καμία διάκριση δεν υπάρχει, ούτε μπορεί να υπάρξει.
«Το ότι την προηγούμενη σχολική χρονιά θελήσαμε να εξασφαλίσουμε ότι θα υπήρχε η εξειδικευμένη προστασία εκεί όπου χρειάζεται, δεν ήταν διάκριση. Διάκριση θα ήταν αν δεν λαμβάναμε μέριμνα για τις αυξημένες ανάγκες προστασίας που υπάρχουν σε ορισμένες ομάδες. Για τα ειδικά σχολεία ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη μια πρωτοβουλία για να τα ενισχύσουμε και να αναδιοργανώσουμε τη λειτουργία τους με την απαραίτητη επιστημονική υποστήριξη.»
«Από τη στιγμή που θα ξεκινήσουν τα σχολεία, θα έχουμε στη συνέχεια την ευκαιρία για να συζητήσουμε και να προωθήσουμε όλα τα επιμέρους θέματα. Η ειδική εκπαίδευση θα λειτουργήσει κανονικά», σημείωσε.