Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Πληθαίνουν οι καταγγελίες κατά προσωπικών γιατρών
Πληθαίνουν οι καταγγελίες κατά προσωπικών γιατρών

Πληθαίνουν οι καταγγελίες κατά προσωπικών γιατρών

Προσωπικοί γιατροί δεν ανταποκρίνονται στις κλήσεις των ασθενών τους ή παραπέμπουν τους ασθενείς τους στα Τμήματα Ατυχημάτων και Επειγόντων Περιστατικών χωρίς καν να τους δουν ή εκδίδουν παραπεμπτικά σε ειδικούς γιατρούς χωρίς να αναγράφουν τον λόγο για τον οποίο γίνεται η παραπομπή. Οι καταγγελίες εναντίον μερίδας προσωπικών γιατρών του ΓεΣΥ «αυξάνονται καθημερινά» ανέφερε μιλώντας στον «Φ» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Ασθενών Κύπρου, Μάριος Κουλούμας, προσθέτοντας ότι «έχουμε και το φαινόμενο οι ηλεκτρονικοί φάκελοι της πλειοψηφίας των δικαιούχων του ΓεΣΥ να μην είναι συμπληρωμένοι, να μην έχει ακόμα καταχωρηθεί το ιατρικό ιστορικό του ασθενούς και το ιατρικό τους αρχείο να είναι άδειο».

Τα προβλήματα αυτά, ανέφερε ο κ. Κουλούμας «αρχίσαμε να τα καταγράφουμε εδώ και αρκετό καιρό, ωστόσο πλέον πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι τα πάντα λειτουργούν ως αλυσίδα. Εάν ο προσωπικός γιατρός δεν ανταποκριθεί στην κλήση του ασθενούς του ή αν τον παραπέμψει απλώς στο ΤΑΕΠ, από τις Πρώτες Βοήθειες θα του πουν ότι δεν μπορούν να τον εξυπηρετήσουν διότι δεν είναι επείγον περιστατικό και θα τον καλέσουν να φύγει ή θα τον ενημερώσουν ότι για να εξυπηρετηθεί θα πρέπει να πληρώσει από την τσέπη του». Αν είναι νυκτερινές ώρες ή Σαββατοκύριακο ή κάποια αργία, «ο ασθενής ακόμα κι αν εντοπίσει τον προσωπικό του γιατρό, μπορεί να κληθεί να πληρώσει τον γιατρό του για να τον εξυπηρετήσει. Και εδώ αποκαλύπτεται ακόμα ένα κενό διότι έχει παρέλθει πολύς χρόνος και ο ΟΑΥ δεν έχει ακόμα καταφέρει να λειτουργήσει τα εφημερεύοντα ιατρεία στα οποία θα μπορούν να απευθύνονται οι ασθενείς και εμείς διερωτόμαστε, όταν ένας πολίτης αντιμετωπίζει πρόβλημα σε μη εργάσιμη ώρα και ημέρα και δεν μπορεί να πληρώσει τον προσωπικό του γιατρό και δεν είναι τόσο σοβαρό το πρόβλημά του για να μεταβεί σε κάποιο ΤΑΕΠ αλλά ο ίδιος έχει πρόβλημα και ταλαιπωρείται και χρειάζεται ένα γιατρό να τον δει, πού θα πάει αυτός ο άνθρωπος και ποιος θα τον εξυπηρετήσει;»

Ως Ομοσπονδία Ασθενών, είπε ο κ. Κουλούμας, «εκείνο που ζητάμε από τον ΟΑΥ είναι πρώτα απ’ όλα να παρακολουθήσει το πώς λειτουργούν οι προσωπικοί γιατροί του Συστήματος. Όσοι απλώς εκδίδουν παραπεμπτικά ή συνταγές ή στέλνουν τους ασθενείς τους στα ΤΑΕΠ για εξυπηρέτηση να υποστούν τις συνέπειες. Επιπρόσθετα, να εντοπιστούν και οι προσωπικοί γιατροί που δεν ανταποκρίνονται καν στις κλήσεις των δικαιούχων τους διότι αυτό είναι ένα πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα». Επίσης, είπε ο πρόεδρος της ΟΣΑΚ, «ας γίνει μια ενημερωτική εκστρατεία για να επαναλάβουμε τον ρόλο του προσωπικού γιατρού στο ΓεΣΥ και ίσως να πρέπει, όπως διαπιστώνουμε δυστυχώς να ενημερωθούν και οι ίδιοι οι γιατροί. Από την άλλη να υπενθυμίσουμε ότι το ΓεΣΥ διαθέτει μεγάλο αριθμό προσωπικών γιατρών και οι ασθενείς έχουν το δικαίωμα όταν παρέλθει το απαιτούμενο χρονικό διάστημα να επιλέξουν άλλο γιατρό».

 

 

«Από εκεί και πέρα», πρόσθεσε, «πρέπει να προωθηθούν οι διαδικασίες για τη λειτουργία των ιατρείων εφημερίας για να έχει ο πολίτης κάπου να αποταθεί. Έχει περάσει ένας ολόκληρος χρόνος από τότε που άρχισε η προσπάθεια για τη λειτουργία των εφημερευόντων ιατρείων και δυστυχώς ακόμα δεν τα έχουμε δει».

Δυστυχώς, είπε καταλήγοντας ο κ. Κουλούμας, «υπάρχουν ακόμα πολλές εκκρεμότητες στο ΓεΣΥ. Αντιλαμβανόμαστε τον φόρτο εργασίας στον ΟΑΥ αλλά είναι κάποια προβλήματα τα οποία θα έπρεπε να είχαν λυθεί εδώ και αρκετό καιρό, διότι πλέον με την ένταξη επιπρόσθετων υπηρεσιών στο Σύστημα αυξάνονται και οι ανάγκες και οι διαδικασίες που πρέπει να προωθηθούν και μένουν στο τέλος όλα στάσιμα».

Σε ό,τι αφορά την ένταξη των ΤΑΕΠ στο ΓεΣΥ, ο κ. Κουλούμας είπε ότι «μπορεί να καταγράφουμε τα προβλήματα που εντοπίζουμε αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και οι πολίτες/ασθενείς/δικαιούχοι του ΓεΣΥ έχουμε και την υποχρέωση να χρησιμοποιούμε σωστά τις υπηρεσίες που μας προσφέρονται. Άρα πρέπει να μάθουμε να χρησιμοποιούμε σωστά τα ΤΑΕΠ και να μην προσερχόμαστε για εξυπηρέτηση εάν το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε δεν είναι πραγματικά επείγον. Στο ΓεΣΥ ο καθένας έχει και τον ρόλο του και τα δικαιώματα αλλά και τις υποχρεώσεις του».

Σκάνδαλο οι αποφάσεις για τα φάρμακα

Σκάνδαλο χαρακτήρισε ο πρόεδρος των οργανωμένων ασθενών την απόφαση για αναγραφή της εταιρείας εισαγωγής των φαρμάκων στις συνταγές που εκδίδουν οι γιατροί του ΓεΣΥ. Όπως είπε μάλιστα ο κ. Κουλούμας, «αυτό δεν είναι ένα απλό πισωγύρισμα, μας πάει πίσω δεκαετίες. Πρόκειται για φοβερή σύγκρουση συμφερόντων διότι είναι λες και σπρώχνεις κάποιον να συνταγογραφεί με σκοπό να αποκομίσει κάποιο όφελος». Πραγματικά, είπε ο πρόεδρος της ΟΣΑΚ, «διερωτόμαστε ποιος έχει πάρει αυτές τις αποφάσεις. Πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι δεν αποφασίζουμε και διατάζουμε σε αυτό τον τόπο».

Οι διαμαρτυρίες ασθενών και φαρμακοποιών, όπως διαπιστώνεται έχουν φθάσει στον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας, αφού χθες εκπρόσωπος του Οργανισμού αποκάλυψε σε δηλώσεις του ότι μελετώνται ήδη λύσεις για να απεγκλωβιστούν τα φάρμακα από τις ρυθμίσεις του λογισμικού. Ο κ. Παναγιώτης Πέτρου, επανέλαβε ότι η απόφαση για αναγραφή της εταιρείας εισαγωγής των φαρμάκων, στις περιπτώσεις της παράλληλης εισαγωγής λήφθηκε εξαιτίας των περιορισμών του λογισμικού το οποίο δεν επιτρέπει ανταλλαγή φαρμάκων με την ίδια τιμή από τον φαρμακοποιό. Ωστόσο, όπως είπε, «είναι στη σκέψη μας να προσπαθήσουμε να βρούμε μέσα από το λογισμικό κάποιες διαδικασίες ώστε να μπορεί ο φαρμακοποιός να κάνει την ανταλλαγή και να μην ταλαιπωρείται ο ασθενής όταν στο φαρμακείο που επισκέφθηκε δεν υπάρχουν οι συσκευασίες της εταιρείας εισαγωγής που ανέγραψε στη συνταγή του ο γιατρός».

Ο κ. Πέτρου επεσήμανε όμως ότι «τα φάρμακα για τα οποία γίνεται παράλληλη εισαγωγή, είναι κυρίως φάρμακα ευρείας κατανάλωσης και στις πλείστες των περιπτώσεων υπάρχουν στα φαρμακεία».

Στις διαμαρτυρίες των φαρμακοποιών, επανήλθε χθες η πρόεδρος του Παγκύπριου Φαρμακευτικού Συλλόγου Ελένη Πιέρα Ισσέγιεκ χαρακτηρίζοντας τις αποφάσεις του ΟΑΥ ως «κάτι πρωτόγνωρο» και υποστηρίζοντας ότι «ως ΠΦΣ έχουμε προχωρήσει σε παραστάσεις στον ΟΑΥ διότι για εμάς είναι πραγματικά αδιανόητο αυτό που μας ζητούν. Δεν γίνεται να πρέπει να διαθέτουμε ίδια φάρμακα, του ίδιου κατασκευαστή από όλες τις εταιρείες εισαγωγής στα φαρμακεία μας. Για ένα φάρμακο μπορεί να υπάρχουν τρεις ή τέσσερις εταιρείες εισαγωγής. Τι θα κάνουμε; Στο τέλος θα λέμε στον ασθενή να πηγαίνει από το ένα φαρμακείο στο άλλο μέχρι να βρει το φάρμακο της εταιρείας που ανέγραψε ο γιατρός του ή θα πρέπει να επικοινωνούμε για κάθε περίπτωση ξεχωριστά με τον γιατρό που συνταγογράφησε για να αλλάζει εκείνος την επιλογή του. Αυτό στην πράξη δεν μπορεί να γίνει».

Πηγή: Philenews

Send this to a friend