Οι πέντε άξονες του υπουργείου Παιδείας
Μπορεί ο κορωνοϊός που εισέβαλε στην καθημερινότητά μας τον περασμένο Μάρτιο να έφερε τα πάνω-κάτω και στην Εκπαίδευση και να παραμένει ένα βασικό σενάριο στους σχεδιασμούς του υπουργείου Παιδείας για τη νέα σχολική χρονιά, ωστόσο άλλες, σημαντικές προσπάθειες για αλλαγές δεν μπορούν να περιμένουν. Ο υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου, μιλώντας στον «Φ», ανέλυσε μερικούς από τους σχεδιασμούς του Υπουργείου του για αλλαγές και βελτιώσεις τη νέα σχολική χρονιά τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, στο σενάριο που όλα αρχίσουν και συνεχίσουν καθ’ όλη τη διάρκειά της ομαλά.
Στη νέα χρονιά, στην περίπτωση που ο κορωνοϊός δεν μας απασχολήσει και τα υγειονομικά δεδομένα δεν είναι ανησυχητικά, τέσσερις βασικοί άξονες είναι οι εξετάσεις τετραμήνων, η αλλαγή του σχολικού ωραρίου, οι βελτιώσεις στην Ειδική Εκπαίδευση και στο σύστημα ένταξης παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Πρωταγωνίστρια όμως της νέας σχολικής χρονιάς ανεξαρτήτως καταστάσεων, θα είναι η Ψηφιακή Τεχνολογία, στην οποία το αρμόδιο Υπουργείο ποντάρει πολλά.
Εξετάσεις τετραμήνων: Πρόκειται για το θέμα το οποίο θεωρείται ως το πιο εύκολο, από την άποψη ότι η νομοθεσία εφαρμόστηκε κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, έστω και στο μισό. Κι αυτό διότι, οι εξετάσεις τετραμήνων πραγματοποιήθηκαν το πρώτο τετράμηνο για τους μαθητές της Α’ Λυκείου, καθώς ο κορωνοϊός δεν επέτρεψε τη διεξαγωγή και το δεύτερο τετράμηνο.
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Παιδείας απευθύνθηκε στη Βουλή για τροποποιήσεις στην υφιστάμενη νομοθεσία, με στόχο τη βελτίωση σημείων που προέκυψαν από την πρώτη εφαρμογή. Σύμφωνα με τον κ. Προδρόμου, σφαιρική εικόνα και πιο ξεκάθαρα αποτελέσματα θα διαφανούν στο τέλος της επόμενης χρονιάς που θα εφαρμοστεί ο θεσμός και στα δύο τετράμηνα, αλλά παράλληλα θα αφορά και μαθητές δύο τάξεων (της Α’ και της Β’ Λυκείου). Οι εξετάσεις τετραμήνων θα εφαρμοστούν για τους μαθητές και της Γ’ Λυκείου αλλά και των Γυμνασίων από τη σχολική χρονιά 2021–2022, χρονιά κατά την οποία θα διαχωριστούν και οι Παγκύπριες Εξετάσεις σε εξετάσεις απόλυσης και εξετάσεις πρόσβασης.
Διάλογος για αλλαγή σχολικού ωραρίου: «Είναι ένας διάλογος που μπορεί να φέρει αλλαγές, μπορεί και όχι», δηλώνει ο υπουργός Παιδείας, επισημαίνοντας πως η συζήτηση για το ενδεχόμενο αυτό, τώρα θα αρχίσει και σε αυτή θα πρέπει να συμμετάσχουν αρκετοί φορείς. Εάν καταλήξει ο διάλογος σε συμφωνία, το πιθανότερο είναι ότι η νέα σχολική χρονιά θα μας βρει με διαφορετικό ωράριο, με τον κ. Προδρόμου να εστιάζει στην υλοποίηση σε πρώτη φάση, στο Λύκειο και στις Τεχνικές Σχολές. Κι αυτό διότι, οι μαθητές είναι μεγαλύτεροι σε ηλικία και η πλειοψηφία μεταβαίνει μόνη της στο σχολείο, ιδιαίτερα όταν αυτό είναι εντός της εκπαιδευτικής τους περιφέρειας. Το υπουργείο Παιδείας θα απευθυνθεί στο υπουργείο Μεταφορών για το θέμα των σχολικών δρομολογίων λεωφορείων, ενώ το σενάριο για αλλαγή ώρας (έναρξης – λήξης της σχολικής καθημερινότητας) αφορά από μισή μέχρι και μία ώρα μετά, με βάση όσα ισχύσουν σήμερα. Ξεκαθαρίζεται ότι το σύνολο των ωρών του σχολείου δεν αλλάζει απλώς θα εξαρτηθεί από την ώρα έναρξης και λήξης (π.χ. 07:30 – 13:30, 08:00 – 02:00 κοκ).
Αξιοποίηση της Ψηφιακής Τεχνολογίας: Στον τομέα αυτό αναφέρεται εδώ και πολύ καιρό ο αρμόδιος Υπουργός, επαναλαμβάνοντας πως η οργάνωση που έγινε και η εμπειρία που αποκτήθηκε τους προηγούμενους μήνες που εφαρμόστηκε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, δεν πρέπει να πάει χαμένη, ούτε να μείνει στην άκρη. Αυτός είναι και ο λόγος που το Υπουργείο σχεδιάζει την προσφορά προαιρετικών θερινών (και όχι μόνο) προγραμμάτων σε μαθητές για σημαντικές ενότητες όπως η κυβερνοασφάλεια, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, η οδική ασφάλεια κ.α. δίνοντας μάλιστα και κίνητρα να τα παρακολουθήσουν. Στο πλαίσιο της προσπάθειας για αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας θα συνεχίζονται οι επιμορφώσεις εκπαιδευτικών. Πέραν όμως από τα θερινά διαδικτυακά προγράμματα, στόχος είναι τη νέα χρονιά κάποια από αυτά να μπορούν να ενσωματωθούν και στο πρόγραμμα του σχολείου. Σύμφωνα με τον κ. Προδρόμου, πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους ότι οι νέες τεχνολογίες πλέον είναι μια πραγματικότητα και όχι πολυτέλεια.
Μαθητές με μεταναστευτική βιογραφία: Όπως θα μπορούσε κανείς να το χαρακτηρίσει, το κεφάλαιο αυτό είναι ένα στοίχημα για το υπουργείο Παιδείας, το οποίο εδώ και χρόνια παρακολουθεί κενά και αδυναμίες να καταγράφονται, με αποτέλεσμα το υφιστάμενο σύστημα να μην αποδίδει στον επιθυμητό βαθμό. Ερωτηθείς για το τι προσπάθειες για αλλαγές θα γίνουν τη νέα σχολική χρονιά, ο κ. Προδρόμου ανέφερε πως πρώτα απ’ όλα πρέπει τα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία να μαθαίνουν Ελληνικά ώστε να καταλαβαίνουν τη γλώσσα, να μπορούν να επικοινωνούν και να είναι συμμέτοχοι στη μαθησιακή διαδικασία και όχι απλοί παρατηρητές. Όπως εξήγησε ο Υπουργός και σε αυτή την προσπάθεια, ο ρόλος της ψηφιακής τεχνολογίας με εξ αποστάσεως εκπαίδευση ως συμπληρωματική μέθοδος (παράλληλα με το σχολείο), μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα σημαντικός. «Προσπάθειες γίνονται για εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας και όχι μόνο. Και δίνονται πολλοί πόροι. Χρειάζεται όμως καλύτερη οργάνωση ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη απόδοση όλων των προσπαθειών που ήδη καταβάλλονται», ανέφερε ο Υπουργός.
Ειδική Εκπαίδευση: Μία διαχρονική πληγή για το εκπαιδευτικό σύστημα, καθώς χρόνια τώρα δεν έγινε κατορθωτό να βρεθούν οι λύσεις σε ζητήματα που απασχολούν έντονα, φορείς και σχολεία. Ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε σε καλύτερη διοργάνωση και ενίσχυση των Ειδικών Σχολείων και με εξειδικευμένο προσωπικό που αναμφίβολα χρειάζεται επιπρόσθετο. Όσον αφορά στη γενικότερη ένταξη των παιδιών της ειδικής εκπαίδευσης στα υπόλοιπα σχολεία, ο Υπουργός ανέφερε πως θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή και να αξιοποιηθούν καλύτερα οι πόροι που διατίθενται. Ο κ. Προδρόμου εστίασε και στη συνεργασία με το υπουργείο Υγείας που πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει –και λόγω λειτουργίας του ΓεΣΥ– στη βάση της εμπειρίας που αποκτήθηκε από τη συμπαράσταση της οποίας έτυχε το υπουργείο Παιδείας το προηγούμενο διάστημα από τους επιστήμονες και τους γιατρούς.
Αναλυτικά προγράμματα και νέα δεδομένα
Επιπρόσθετα των πέντε βασικών αξόνων, υπάρχει και το θέμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων και κατά πόσον αυτά ανταποκρίνονται στα νέα δεδομένα και τις ανάγκες που προκύπτουν στην Εκπαίδευση. Ερωτηθείς σχετικά ο κ. Προδρόμου σημείωσε ότι έγινε από αυτή την Κυβέρνηση πλήρης εκσυγχρονισμός των Αναλυτικών Προγραμμάτων, «αλλά επειδή πρέπει διαρκώς να παρακολουθούνται και να αξιολογούνται, ζητήθηκε η συνεχής λειτουργία της αρμόδιας Επιστημονικής Επιτροπής στο υπουργείο Παιδείας». Σε αυτή τη βάση, τα Αναλυτικά Προγράμματα θα επανεξετάζονται και θα εμπλουτίζονται ή θα αναπροσαρμόζονται αναλόγως των δεδομένων και των αναγκών που θα προκύπτουν.
Πηγή: Φιλελεύθερος