Στη Βουλή το αλαλούμ με συμβάσεις λεωφορείων σε Λάρνακα και Λευκωσία
Εντείνονται οι προετοιμασίες για τις αλλαγές στους αναδόχους των λεωφορείων σε Λευκωσία και Λάρνακα. Την ίδια ώρα θολό παραμένει το τοπίο σε σχέση με την ανάθεση των συμβάσεων για την περίοδο 2020-2030 στην επαρχία Αμμοχώστου και τα υπεραστικά λεωφορεία, μετά τις δικαστικές αποφάσεις που ακύρωσαν τις αποφάσεις του υπουργείου Μεταφορών για ανάθεση των εν λόγω συμβάσεων στην ίδια κοινοπραξία.
Θολό παραμένει το τοπίο και σε σχέση με την επαναπροκήρυξη των διαγωνισμών για τις επαρχίες Λεμεσού και Πάφου όπου το υπουργείο προχώρησε αυτή τη βδομάδα σε δημοσίευση πρόθεσης εκ νέου προκήρυξης των δύο συμβάσεων.
Την ίδια ώρα, εκκρεμεί η εξέταση σειράς εφέσεων επί των δικαστικών αποφάσεων, τόσο από τον ΟΣΕΛ σε σχέση με τις αναθέσεις σε Λευκωσία και Λάρνακα, από την κοινοπραξία MLKP για τις αποφάσεις ακύρωσης της συμμετοχής της στους διαγωνισμούς για την Αμμόχωστο και τα υπεραστικά, ενώ για την Απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου να ακυρώσει την ανάθεση της σύμβασης στην κοινοπραξία MLKP έφεση υπέβαλε και η Νομική Υπηρεσία. Επίσης, μία εκ των υφιστάμενων εταιρειών, ετοιμάζει προσφυγή στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για παράβαση Κανονισμών σε σχέση με τις δικαστικές διαδικασίες και τις διαδικασίες προσφορών.
Συγκεκριμένα, η προσφυγή αφορά το γεγονός ότι, σε δύο διαφορετικές προσφυγές, με δύο διαφορετικές συνθέσεις, για δύο διαφορετικούς λόγους, το Διοικητικό Δικαστήριο έκρινε ότι η κοινοπραξία που κέρδισε τις τέσσερις συμβάσεις έπρεπε να ακυρωθεί (Αμμόχωστο – Υπεραστικά), ενώ σε τρίτη δίκη με άλλη σύσταση το Διοικητικό Δικαστήριο έκρινε την ίδια ακριβώς συμμετοχή της κοινοπραξίας νόμιμη (για Λευκωσία και Λάρνακα). Δηλαδή σε τρεις διαφορετικές προσφυγές λήφθηκαν επί της ίδιας συμμετοχής τρεις διαφορετικές αποφάσεις από τρεις διαφορετικούς δικαστές σε τρεις διαφορετικές όμως προσφυγές.
Την ίδια ώρα, επειδή έχει προχωρήσει η αντίστροφη μέτρηση για λήξη και των έξι υφιστάμενων συμβάσεων -μένουν 30 μόνο
μέρες- οι διαπραγματεύσεις που ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα το υπουργείο για επέκταση των υφιστάμενων συμβάσεων σε Αμμόχωστο, Υπεραστικά, Λεμεσό και Πάφο βρίσκονται ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο, με μεγάλες διαφορές μεταξύ παρόχων και υπουργείου, κάτι που αφήνει ανοικτό ακόμα και το ενδεχόμενο προβλημάτων για τις δημόσιες μεταφορές μετά τις 5 Ιουλίου στις περιοχές αυτές. Οι ελπίδες για θετική κατάληξη έστω και την υστάτη, εναποτίθενται στο γεγονός ότι οι πλευρές εκφράζουν καλή διάθεση για συνεργασία και το γεγονός ότι παρά τις μεγάλες διαφορές που υπήρξαν στην έναρξη των διαπραγματεύσεων, το κλίμα δεν έχει διαταραχθεί.
Σε σχέση με την πρόθεση προκήρυξης νέων διαγωνισμών για Λεμεσό και Πάφο, επίσης υπάρχουν θέματα για ξεκαθάρισμα, ενδεχομένως και διά της νομικής οδού, αφού ιδιαίτερα σε σχέση με την Πάφο το τοπίο δεν είναι ξεκάθαρο, υπάρχουν και εκκρεμότητες στα Δικαστήρια, αλλά και αφήνεται μέσω της προκήρυξης, ανοικτό το ενδεχόμενο εν μέσω του διαγωνισμού, να ληφθεί απόφαση ανάθεσης είτε στην κοινοπραξία MLKP αν χάσει μία από τις συμβάσεις Αμμοχώστου ή Υπεραστικών ή και στον ΟΣΥΠΑ ανάλογα με τις νομικές εκκρεμότητες.
Η κατάσταση όπως διαμορφώνεται, θα συζητηθεί αύριο στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, όπου αναμένεται πως το υπουργείο θα ξεκαθαρίσει στους βουλευτές τις προθέσεις του.
Μεταξύ άλλων, οι βουλευτές ζητούν ενημέρωση από το υπουργείο, για παράπονα που δέχθηκαν για διακρίσεις, όπως π.χ. γιατί δεν εξετάστηκε το ενδεχόμενο ακύρωσης της κοινοπραξίας σε όλες τις συμβάσεις αφού ακριβώς για τα ίδια έγγραφα στον ίδιο διαγωνισμό κρίθηκε άκυρη για δύο από τις συμβάσεις, όπως και τους λόγους που δεν προχώρησαν σε υπογραφές με τους δεύτερους επιλαχόντες στις ίδιες συμβάσεις μετά τις αποφάσεις του Δικαστηρίου, ενώ στις περιπτώσεις Λευκωσίας και Λάρνακας οι συμβάσεις υπογράφτηκαν ελάχιστες μέρες μετά τις αποφάσεις του Δικαστηρίου που επικύρωσε τις αποφάσεις ανάθεσης.
Επίσης, θέμα αναμένεται να τεθεί από βουλευτές και για άμεση επαγγελματική σχέση που δημιουργήθηκε με πρόσωπο που ήταν άμεσα εμπλεκόμενο στον διαγωνισμό και τη διαδικασία με την κοινοπραξία, αμέσως μετά την ανάθεση των συμβάσεων Λευκωσίας και Λάρνακας.
Εν πλω 215 λεωφορεία για Λευκωσία – Λάρνακα
Να σημειωθεί ότι η κοινοπραξία MLKP προχωρά στις προετοιμασίες για να αναλάβει τα δρομολόγια των επαρχιών Λευκωσίας και Λάρνακας. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», για τους πρώτους έξι μήνες δεν έγινε κατορθωτό να προετοιμαστούν νέα δρομολόγια, με βάση τις προβλέψεις του διαγωνισμού για διαδρομές, ωράρια και συχνότητες. Γι’ αυτό και θα συνεχίσουν από την 5η Ιουλίου και μέχρι νεωτέρας με τα υφιστάμενα δρομολόγια των ΟΣΕΛ και ΖΗΝΩΝ αντίστοιχα σε Λευκωσία και Λάρνακα, ώστε να μην υπάρξει και μπέρδεμα για τους επιβάτες.
Την ίδια ώρα κορυφώνονται οι προετοιμασίες για άφιξη και ετοιμασία των λεωφορείων. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, συνολικά 215 μικρά και μεγάλα λεωφορεία που θα προβλέπεται να ξεκινήσουν διαδρομές στις 5 Ιουλίου βρίσκονται εν πλω προς την Κύπρο και αναμένονται στο λιμάνι Λάρνακας.
Συγκεκριμένα, 155 λεωφορεία από την King Long που κατασκευάστηκαν για λογαριασμό ισπανικής εταιρείας που συνδέεται με την κοινοπραξία MLKP για τις δύο συμβάσεις -Λευκωσίας και Λάρνακας- βρίσκονται εν πλω από την Κίνα. Τα λεωφορεία έχουν μπλε και άσπρο χρώμα, ενώ πιθανόν να βαφτούν μπροστά και πίσω με πορτοκαλί χρώμα, σύμφωνα με πρόβλεψη στην προκήρυξη των συμβάσεων. Η παραγγελία ήταν για 200 λεωφορεία, ωστόσο κατασκευάστηκαν μόνο τα 155 αφού για την ώρα το εργοστάσιο αναμένει κινητήρες για τα υπόλοιπα 45. Επίσης, 30 μικρά λεωφορεία που βρίσκονται εν πλω για την Κύπρο μέσω Ολλανδίας, ενώ ακόμα 30 λεωφορεία που ανήκαν στη Malta Lines, θα φτάσουν στην Κύπρο από τη Μάλτα. Τα πρώτα θα φτάσουν την ερχόμενη Τετάρτη και τα τελευταία στις 29 Ιουνίου, μόλις 5 μέρες πριν την έναρξη δρομολογίων.
Εντός του λιμανιού θα γίνει η απαραίτητη συντήρηση όπως και η εγκατάσταση των συστημάτων τηλεματικής, όπως και οι διαδικασίες εκτελωνισμού, ενώ για την εγγραφή τους γίνονται διευθετήσεις ώστε να γίνει επίσης εντός του λιμανιού, έτσι που να μην δημιουργηθεί συμφόρηση στους δρόμους της Λάρνακας για διακίνηση των 215 λεωφορείων από και προς το εκεί ΚΕΜΟ.
Επίσης, τρία λεωφορεία που θα αφιχθούν από τη Μάλτα, θα αποτελέσουν τις επόμενες μέρες τη βάση εκπαίδευσης των οδηγών, αφού υπάρχουν σημαντικές διαφορές σε σχέση με τα λεωφορεία που οδηγούν τώρα.