Κάνοντας την εκμάθηση ελληνικών παιχνίδι
Η γνώση της γλώσσας συχνά αποτελεί μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις για τα παιδιά μεταναστών στη διαδικασία ένταξης τους στην κοινωνία μας. Η μη-γνώση της γλώσσας της χώρας που τα υποδέχεται μπαίνει εμπόδιο στη μάθηση τους και στην ομαλή ενσωμάτωσή τους στο σχολικό περιβάλλον. Ως αποτέλεσμα, οι χαμηλές γλωσσικές δεξιότητες ισοδυναμούν, για τα παιδιά αυτά, με περιορισμένη δυνατότητα παρακολούθησης των μαθημάτων και περιορίζουν τη συναναστροφή με τους συμμαθητές τους. Αντίθετα, η απόκτησης γλωσσικών δεξιοτήτων στα ελληνικά θα βοηθήσει τα παιδιά στη φοίτησή τους στο σχολείο, την κοινωνικοποίηση τους και τη σύνδεσή τους με το σχολικό και τοπικό περιβάλλον.
Ως αποτέλεσμα, η εκμάθηση ελληνικών, αποτελεί βασική προτεραιότητα του εκπαιδευτικού μας συστήματος και βασική παράμετρος της διαδικασίας ένταξης των παιδιών στο σχολικό μας σύστημα. Φυσικά, αυτή είναι μια διαδικασία που περιλαμβάνει προκλήσεις καθώς πέραν όλων των άλλων απαιτεί σωστή προσέγγιση και αντιμετώπιση των παιδιών αυτών, ειδικά αυτών σε πιο μικρές ηλικίες ώστε να βοηθηθούν όσο το δυνατό περισσότερο. Είναι δε εξαιρετικά σημαντικό να ληφθούν τα κατάλληλα βήματα ώστε να μην υπερφορτώνονται και να ενθαρρυνθούν να συμμετάσχουν ενεργά.
Προς αυτή την κατεύθυνση, ο οργανισμός CARDET, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Frederick και την εταιρία INNOVADE LI, ανέπτυξαν δεκαέξι διαδικτυακά παιχνίδια που λειτουργούν συμπληρωματικά στα μαθήματα που προσφέρει σε παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία. Τα εν λόγω παιχνίδια είναι διαθέσιμα δωρεάν από την ιστοσελίδα του έργου και είναι σχεδιασμένα στη βάση εξειδικευμένων παιδαγωγικών προσεγγίσεων για τη διδασκαλία γλωσσών, βοηθώντας τους μαθητευόμενους να εξασκήσουν τις γνώσεις τους στα Ελληνικά.
Κυρίως όμως, τους επιτρέπουν να μάθουν με ένα ανάλαφρο και διασκεδαστικό τρόπο μέσω απλών ερωτήσεων υπό τη μορφή κουίζ που εξετάζουν τις γνώσεις των παιδιών στη γραμματική, την ορθογραφία και το λεξιλόγιο, παρέχοντας τη σωστή απάντηση σε περίπτωση λάθους. Είναι εύκολα προσβάσιμα και εύχρηστα ώστε να μπορούν να τα παίξουν με ευκολία οι μαθητές από το σπίτι ή να τα χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί στο πλαίσιο του μαθήματος των ελληνικών. Ήταν δε ιδιαίτερα χρήσιμα για τους μαθητές κατά τη διάρκεια των περιορισμών λόγω του COVID-19 καθώς προωθήθηκαν από την πλατφόρμα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου μαζί με άλλα παρόμοια εργαλεία ως βοηθήματα για να συνεχίσουν τα παιδιά τη μάθηση τους ενόσω τα σχολεία παρέμεναν κλειστά.
Η ιστοσελίδα και τα παιχνίδια έχουν αναπτυχθεί στο πλαίσιο του έργου «Πρόγραμμα Εκμάθησης Ελληνικών και παροχής υπηρεσιών διαμεσολάβησης σε Ανήλικους Υπηκόους Τρίτων Χωρών (ΥΤΧ)» – Γεια Χαρά (Geia Xara). Το έργο περιλαμβάνει μαθήματα ελληνικής γλώσσας από βασικό έως ενδιάμεσο επίπεδο, και το πρόγραμμα γονέων διαμεσολαβητών, τα οποία πραγματοποιούνται σε σχολεία Παγκύπρια. Το έργο «Γεια Χαρά» συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και την Κυπριακή Δημοκρατία.
Μπορείτε να επισκεφθείτε την διαδικτυακή πλατφόρμα και τα παιχνίδια ελληνικής γλώσσας στη διεύθυνση: geiaxara.eu