– Παρόλο που οι δύο μεγάλες γερανογέφυρες είναι σε αχρηστία, εντούτοις ο κύκλος εργασίας στο λιμάνι σε εμπορικά φορτία έχει αυξηθεί μέχρι και 100% την τελευταία τριετία.
Ενώπιον της Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Βασιλικής Αναστασιάδου βρίσκεται από χθες το πρωί η οικονομική προσφορά της κοινοπραξίας AMPA Ltd & Israel Shipyards Ltd για την ενιαία ανάπτυξη λιμανιού και μαρίνας Λάρνακας. Να σημειωθεί, ότι στις 16 Νοεμβρίου έληγε η παράταση που είχαν εξασφαλίσει από το κράτος οι Ισραηλινοί, προκειμένου να ετοιμάσουν την προσφορά τους. Τελικά, αποδείχθηκαν συνεπείς. Την υποβολή της προσφοράς από την υπό αναφορά κοινοπραξία επιβεβαίωσε και το αρμόδιο υπουργείο με επίσημη ανακοίνωσή του. Όπως πληροφορούμαστε, η πρόταση των Ισραηλινών υποψήφιων στρατηγικών επενδυτών περιλαμβάνει ανάπτυξη του λιμανιού (εκβάθυνση, κατασκευή τερματικού επιβατών, επέκταση αποβάθρων, επέκταση προβλητών κ.α.) για να μπορεί να εξυπηρετεί εμπορικές και τουριστικές χρήσεις, επέκταση της χωρητικότητας της μαρίνας ώστε να φιλοξενεί θαλαμηγούς και μεγάλα σκάφη καθώς και τουριστικές και οικιστικές αναπτύξεις στους χερσαίους χώρους, έκτασης περίπου 220 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων. Η προβλεπόμενη επένδυση, σε πλήρη ανάπτυξη, εκτιμάται ότι θα πλησιάσει το 1,2 δις. Πλέον η προσφορά της ισραηλινής κοινοπραξίας θα αξιολογηθεί από το αρμόδιο υπουργείο και υπολογίζεται ότι η διαδικασία αξιολόγησης θα διαρκέσει περίπου ένα μήνα. Στη συνέχεια θα ξεκινήσει η διαπραγμάτευση μεταξύ κράτους (όλων των εμπλεκομένων υπηρεσιών) και κοινοπραξίας, με την ελπίδα να υπάρξει συμφωνία παραχώρησης όλων των χώρων στον στρατηγικό επενδυτή μέχρι τις αρχές του 2019. Οι Ισραηλινοί δηλώνουν έτοιμοι, εφόσον όλα πάνε κατευχήν και τελικά καταλήξουν σε συμφωνία με το κράτος, να ξεκινήσουν άμεσα τα έργα.
Προσπάθειες 13 χρόνων
Η ενιαία ανάπτυξη λιμανιού και μαρίνας Λάρνακας θεωρείται το μεγαλύτερο έργο υποδομής που έχει γίνει ποτέ στην πόλη του Ζήνωνα. Ένα έργο, που ξεκίνησε να συζητιέται από το 2005 (όταν ακόμα ήταν στο Υπουργείο Συγκοινωνιών ο Χάρης Θράσου), το οποίο με την υλοποίησή του πιστεύεται ότι θα αναβαθμίσει αφάνταστα το τουριστικό προϊόν της Λάρνακας και θα εκτοξεύσει την οικονομία της. Θυμίζουμε, ότι το καλοκαίρι του 2015 ναυάγησε τελεσίδικα η προσπάθεια ανάληψης του έργου από την κοινοπραξία «Ζήνων», ενώ η νέα προσπάθεια να παραχωρηθεί το λιμάνι και η μαρίνα Λάρνακας σε στρατηγικό επενδυτή ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2016 με την πρόσκληση ενδιαφέροντος εκ μέρους του κράτους.
Αύξηση 100%!
Στο μεταξύ, παρόλο που οι δύο μεγάλες γερανογέφυρες στο λιμάνι Λάρνακας βρίσκονται σε αχρηστία εδώ και αρκετό καιρό (εκτός λειτουργίας), εντούτοις ο κύκλος εργασίας στο λιμάνι όσον αφορά την φορτοεκφόρτωση εμπορικών φορτίων έχει αυξηθεί μέχρι και 100% την τελευταία τριετία. Τα φορτία εξυπηρετούνται με κινητούς γερανούς. Η κατακόρυφη αύξηση στον κύκλο εργασίας του λιμανιού Λάρνακας (εξαγωγές, εισαγωγές εμπορικών φορτίων) δεν είναι άσχετη με τα προβλήματα που παρουσιάζονται τον τελευταίο καιρό στο λιμάνι Λεμεσού, με τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην φορτοεκφόρτωση πλοίων. Αυτό οδηγεί, όπως πληροφορούμαστε, μεγάλους όγκους φορτίων, εκατοντάδων χιλιάδων τόνων, να μετακινούνται σε άλλα γειτονικά λιμάνια, όπως της Λάρνακας (δεν έχει τους περιορισμούς που έχει το λιμάνι Λεμεσού), αλλά και λιμάνια της Αιγύπτου και του Ισραήλ. Σύμφωνα με στοιχεία που έχουμε εξασφαλίζει, το 2017, διάστημα κατά το οποίο ίσχυε ακόμα το πλαφόν στο εμπόριο, η κίνηση στο λιμάνι Λάρνακας κυμάνθηκε στο 1,6 εκατ. τόνους εμπορικών φορτίων, ενώ φέτος, με το πλαφόν πλέον να έχει καταργηθεί έπειτα από το ουσιαστικό ενδιαφέρον των ισραηλινών επενδυτών για το λιμάνι, εκτιμάται ότι ο κύκλος εργασίας θα κλείσει γύρω στο 1,8 εκατ. τόνους εμπορικών φορτίων. Ενδεικτικό της κατακόρυφης αύξησης στον κύκλο εργασίας του λιμανιού Λάρνακας είναι ότι το 2015 η κίνηση σε εμπορικά φορτία δεν ξεπέρασε τους 800 τόνους… Στο λιμάνι Λάρνακας διακινούνται, κυρίως, ζωοτροφές, γεωργικά προϊόντα, σιτηρά και οικοδομικά υλικά. Όσον αφορά τις δύο γερανογέφυρες στο λιμάνι Λάρνακας που είναι εκτός λειτουργίας, η Αρχή Λιμένων Κύπρου, στην οποία ανήκουν τα μηχανήματα, θ’ αποφασίσει πώς θα τις διαθέσει ανάλογα με τις εξελίξεις που θα υπάρξουν από τις διαπραγματεύσεις κράτους – κοινοπραξίας για το λιμάνι.
Του Βάσου Βάσου