
“Πρόσληψη στο Δημόσιο: Δύο ώρες θα κρίνουν την τύχη 18 χιλιάδων”
Πάνω από 18 χιλιάδες υποψήφιοι εκδήλωσαν ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στις εξετάσεις για πρόσληψη στον δημόσιο τομέα τον ερχόμενο Δεκέμβριο, ωστόσο αυτό, όπως μας λέχθηκε από το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού του ΥΠΟΙΚ και την ΕΔΥ, δεν συνεπάγεται ότι θα υπάρξουν μαζικές προσλήψεις. Κάτι που θα σήμαινε επιστροφή στο αμαρτωλό παρελθόν και στην εκ νέου διόγκωση του κρατικού μισθολογίου.
Άλλωστε, σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό για το 2019, οι θέσεις στην κρατική υπηρεσία θα ανέλθουν σε 36.844 από 37.851 που προβλέπονται φέτος (μείωση 1.007 θέσεων).
Αν κάτι δεικνύει πάντως το ενδιαφέρον περίπου 10 χιλ. υποψηφίων που θα ριχθούν στη μάχη των εξετάσεων το Σάββατο 1/12/2018 για θέσεις που απαιτούν πανεπιστημιακό δίπλωμα (μέχρι την κλίμακα Α8) και το ενδιαφέρον 8 χιλιάδων που θα δοκιμαστούν το Σάββατο 15/12/2018 για θέσεις για τις οποίες απαιτείται μόνο απολυτήριο μέσης παιδείας (ή δίπλωμα τριετούς μεταλυκειακού κύκλου σπουδών μέχρι την κλίμακα Α7) είναι πως το Δημόσιο παραμένει ελκυστικό για εργοδότηση για τους χιλιάδες ανέργους νέους και όχι μόνο, οκτώ χρόνια μετά την τελευταία διεξαγωγή γραπτών εξετάσεων.
Μετά από οκτώ χρόνια
Η διεξαγωγή κυβερνητικών εξετάσεων για θέσεις εισδοχής στη δημόσια υπηρεσία που ενδεχομένως να δημοσιευτούν εντός του 2019 επανέρχεται μετά από οκτώ χρόνια, έπειτα από σχετική απόφαση της Βουλής για έγκριση των καταλόγων θέσεων εισδοχής στη δημόσια υπηρεσία τόσο μέχρι την κλίμακα Α7 όσο και μέχρι την κλίμακα Α8 (δημοσιεύτηκε στις 6/7/2018) σύμφωνα με τις διατάξεις των περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Διορισμό στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμων του 1998 έως 2018. Οι γραπτές εξετάσεις επιστρέφουν καθώς κρίθηκε, ότι πλέον οι ανάγκες είναι τέτοιες – μετά από την κένωση θέσεων λόγω προαγωγής των προκατόχων τους και τις συνταξιοδοτήσεις, που απαιτούν μια νέα δεξαμενή για τις θέσεις που θα ανοίξουν εντός του 2019, χωρίς να αυξάνουν το δυναμικό της δημόσιας υπηρεσίας.
Στον «Π» μίλησε η γραμματέας της ΕΔΥ, ανώτερη διοικητικός λειτουργός Μαρία Λοϊζίδου-Τσαγγαρίδου, η οποία αναφέρθηκε και στα προβλήματα που δημιουργούνταν ενόσω ίσχυαν οι προσωρινές διατάξεις του νόμου «όπου για κάποιες μεμονωμένες θέσεις που αποπαγοποιούνταν γινόταν εξέταση μεμονωμένα για εκείνες τις θέσεις με μεγάλο αριθμό υποψηφίων και επιπρόσθετο κόστος».
Καθορίζουν την τύχη τους
Όπως εξηγεί η κ. Τσαγγαρίδου, ο υποψήφιος που συγκεντρώνει συνολική βαθμολογία 50% τουλάχιστον, θεωρείται επιτυχών. Αυτό συνεπάγεται πως για όσες θέσεις δημοσιευτούν από την 1/1/2019 μέχρι 31/12/2019 και περιλαμβάνονται στους καταλόγους που ενέκρινε η Βουλή, ο επιτυχών, εφόσον πληροί και τα προσόντα του σχεδίου υπηρεσίας της συγκεκριμένης θέσης, θα υποβάλει ηλεκτρονικά την αίτησή του προς την ΕΔΥ, η οποία θα συνοδεύεται από το πιστοποιητικό επιτυχίας στις εξετάσεις του Δεκεμβρίου. «Αυτός ο βαθμός επιτυχίας θα καθορίσει και την τύχη τους. Δηλαδή τούς κατατάσσει αυτόματα σε έναν κατάλογο. Αν είναι επιστημονική η θέση τότε θα καλείται ο τριπλάσιος αριθμός υποψηφίων, από αυτών των θέσεων που ανοίγουν, σε προφορική εξέταση. Στις μη επιστημονικές θέσεις δεν θα γίνεται προφορική εξέταση, εκτός αν ειδικοί λόγοι το απαιτούν» προσθέτει η κ. Τσαγγαρίδου.
Εξετάσεις και φροντιστήρια
Στη βάση των πιο πάνω δέον να σημειωθεί πως στο πλαίσιο εφαρμογής σύγχρονων μεθόδων επιλογής προσωπικού, οι εξετάσεις που θα διεξαχθούν φέτος δεν θα είναι γνωσιολογικού περιεχομένου αλλά εξετάσεις ικανοτήτων, με σκοπό να διαπιστωθεί η αριθμητική, αφαιρετική και λεκτική ικανότητα των υποψηφίων. Η γραπτή εξέταση (διαφορετικού επιπέδου μεταξύ των δύο κατηγοριών) και στις δύο περιπτώσεις θα είναι διάρκειας δύο ωρών, αποτελούμενη από ένα θέμα που θα περιλαμβάνει τρία μέρη με διαφορετική βαρύτητα. Κάθε μέρος της εξέτασης αξιολογεί μία από τις εξής τρεις ικανότητες ως ακολούθως:
- Μέρος Α’- Αριθμητική Ικανότητα: Το πρώτο μέρος της εξέτασης, του αριθμητικού συλλογισμού, επίσης γνωστό ως εξέταση αριθμητικής ικανότητας ή ποσοτικού συλλογισμού, αξιολογεί την ικανότητα του ατόμου να συλλογίζεται με αριθμούς και να αξιοποιεί σημαντικές μαθηματικές έννοιες. Σε αυτό το μέρος ο υποψήφιος καλείται να λύσει προβλήματα πρακτικής αριθμητικής, προβλήματα με κλάσματα, ποσοστά, ακολουθίες αριθμών κ.ά.
- Μέρος Β΄- Αφαιρετική Ικανότητα: Το δεύτερο μέρος της εξέτασης αξιολογεί την ικανότητα αφαιρετικού συλλογισμού (χρήση επαγωγικής σκέψης) του υποψηφίου. Σε αυτό το μέρος της εξέτασης ο υποψήφιος καλείται να λύσει προβλήματα που απαιτούν εύρεση γενικεύσεων, όπως είναι τα πρότυπα ή οι ιδιότητες που μοιράζονται μια ποικιλία συγκεκριμένων στοιχείων ή σχημάτων.
- Μέρος Γ΄: Λεκτική Ικανότητα: Το τρίτο μέρος της εξέτασης αξιολογεί την ικανότητα του εξεταζόμενου να κατανοεί λεκτικές πληροφορίες (λέξεις, έννοιες, μικρά κείμενα) και βάσει αυτών να προβαίνει σε λογικούς συλλογισμούς.
Τούτων λεχθέντων, τα φροντιστήρια, με κόστος όπως πληροφορείται ο «Π» μέχρι και 400 ευρώ (δεν περιλαμβάνουν βιβλία και σημειώσεις) για προετοιμασία των υποψηφίων δεν μπορούν να προσθέσουν επιπλέον γνώσεις στους υποψηφίους παρά μόνο εκπαίδευση στον τρόπο επίλυσης τέτοιων τεστ. Όπως μας λέχθηκε αρμοδίως, αυτό που πρέπει να έχουν υπόψη τους οι υποψήφιοι καθώς οι εξετάσεις δεν είναι γνωσιολογικού περιεχομένου, είναι να διαβάζουν προσεκτικά τις οδηγίες κάθε άσκησης, αλλά και να προετοιμαστούν στον χρόνο επίλυσής τους. Η εξεταστέα ύλη καθώς και δείγματα τέτοιων ερωτήσεων και σχετικές απαντήσεις είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα epd.moec.gov.cy.
Διαφορετική βαρύτητα για κάθε μέρος και για κάθε εξέταση
Η βαθμολογία για την εξέταση ικανοτήτων των υποψηφίων, που θα διεξαχθεί τον Δεκέμβριο, είναι 100 μονάδες και στο κάθε μέρος δίνεται διαφορετική βαρύτητα. Για τις θέσεις εισδοχής στη δημόσια υπηρεσία, των οποίων η αρχική κλίμακα δεν υπερβαίνει την κλίμακα Α7 του κυβερνητικού μισθολογίου, η γραπτή εξέταση θα περιλαμβάνει τρία μέρη:
- Αριθμητική Ικανότητα (βαρύτητα βαθμολογίας 35%)
- Αφαιρετική Ικανότητα (βαρύτητα βαθμολογίας 25%)
- Λεκτική Ικανότητα (βαρύτητα βαθμολογίας 40%).
Για τις θέσεις εισδοχής στη δημόσια υπηρεσία, των οποίων η αρχική κλίμακα δεν υπερβαίνει την κλίμακα Α8 του κυβερνητικού μισθολογίου, η γραπτή εξέταση θα περιλαμβάνει επίσης τρία μέρη με διαφορετική βαρύτητα:
- Αριθμητική Ικανότητα (βαρύτητα βαθμολογίας 30%)
- Αφαιρετική Ικανότητα (βαρύτητα βαθμολογίας 40%)
- Λεκτική Ικανότητα ( βαρύτητα βαθμολογίας 30%)
Η βαθμολόγηση των γραπτών θα γίνει από βαθμολογητές που ορίζει η Υπηρεσία Εξετάσεων με βάση τους ίδιους κανόνες που εφαρμόζονται για βαθμολόγηση των γραπτών εξετάσεων για τα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα Κύπρου και Ελλάδας.
Λεκτική ικανότητα υποψηφίων για Α8
Δείγμα ερώτησης
Για τις θέσεις στο Δημόσιο μέχρι την κλίμακα Α8 το τρίτο μέρος της εξέτασης που θα διεξαχθεί το Σάββατο 1/12/2018 θα αξιολογήσει την ικανότητα του εξεταζόμενου να κατανοεί λεκτικές πληροφορίες (έννοιες, επιχειρήματα, μικρά κείμενα) και βάσει αυτών να προβαίνει σε λογικούς συλλογισμούς. Ένα επιχείρημα είναι μία σειρά από δηλώσεις που χρησιμοποιούνται συνήθως για να πειστεί κάποιος για κάτι ή να παρουσιαστούν οι λόγοι για την αποδοχή ενός συμπεράσματος. Στα προβλήματα που θα περιλαμβάνει η εξέταση θα δίνονται επιχειρήματα και έργο των υποψηφίων θα είναι να εντοπιστεί το συμπέρασμα. Στην ιστοσελίδα των εξετάσεων εντοπίσαμε ένα τέτοιο δείγμα ερώτησης:
«Η απώλεια αρκτικού πάγου προκύπτει ως αποτέλεσμα μιας θετικής ανατροφοδότησης. Καθώς λιώνει ο αρκτικός πάγος, η επιφάνεια του αρκτικού πάγου αντανακλά λιγότερες ηλιακές ακτίνες. Όταν συμβεί αυτό, περισσότερες ακτίνες απορροφώνται από τον γύρω ωκεανό, γεγονός που αυξάνει τη θερμοκρασία του. Καθώς η θερμοκρασία του ωκεανού αυξάνεται, περισσότερος αρκτικός πάγος λιώνει». Δίνονται πέντε επιλογές προς εντοπισμό του συμπεράσματος:
(α) Όταν απορροφώνται περισσότερες ακτίνες από τον γύρω ωκεανό αυξάνεται η θερμοκρασία του.
(β) Καθώς η θερμοκρασία του ωκεανού αυξάνεται, περισσότερος αρκτικός πάγος λιώνει.
(γ) Η απώλεια αρκτικού πάγου προκύπτει ως αποτέλεσμα μιας θετικής ανατροφοδότησης.
(δ) Καθώς λιώνει ο αρκτικός πάγος, η επιφάνεια του αρκτικού πάγου αντανακλά λιγότερες ηλιακές ακτίνες.
(ε) Η απώλεια αρκτικού πάγου συμβαίνει, όταν απορροφώνται περισσότερες ακτίνες από τον ωκεανό γύρω από τους αρκτικούς πάγους.
Η σωστή απάντηση είναι το (γ), διότι όλες οι υπόλοιπες προτάσεις που ακολουθούν την πρόταση αυτή στο κείμενο αναλύουν την πρόταση.
Πηγή: politis