
Σιγουριά για κερδοφορία στη μαρίνα, ερωτηματικά για το λιμάνι Λάρνακας
Το μεγάλο στοίχημα του λιμανιού
Ο ρόλος του λιμανιού Λάρνακας και η μορφή της ανάπτυξης που θα πάρει μετά την ανάληψη του έργου από τον στρατηγικό επενδυτή, εξακολουθεί ν’ αποτελεί το μεγάλο ερωτηματικό για το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων. Κι ενώ, όπως πληροφορούμαστε, η ετοιμασία των όρων των προσφορών για τον διαγωνισμό βρίσκεται στο τελικό στάδιο κι εκτιμάται ότι μέχρι τον ερχόμενο μήνα θα επιδοθούν στις τρεις προεπιλεγείσες κοινοπραξίες – κολοσσούς για να τους μελετήσουν, προκειμένου να υποβάλουν τις προσφορές τους προς την Κυβέρνηση, ο ρόλος που θα έχει το λιμάνι δεν έχει ακόμα ξεκαθαρίσει απόλυτα. Δηλαδή, κατά πόσο θα είναι τουριστικό – επιβατικό λιμάνι με παράλληλες εμπορικές χρήσεις (κάτι που ευνοεί ο Δήμος Λάρνακας) ή ενεργειακό λιμάνι. Και τούτο, διότι τα τεχνικά ζητήματα που εκκρεμούν και τα οποία ακόμα είναι υπό διαπραγμάτευση είναι πάρα πολλά. Ως εκ τούτου, η ανάπτυξη του λιμανιού παραμένει το μεγάλο στοίχημα του αρμόδιου υπουργείου, προκειμένου η επένδυση που θα γίνει (όποια χρήση κι αν τελικά αποφασιστεί) να είναι κερδοφόρα. Αντίθετα, πιο ξεκάθαρη φαίνεται να είναι η εικόνα για την ανάπτυξη της μαρίνας Λάρνακας, τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της οποίας την καθιστούν κερδοφόρα εκατό τοις εκατόν. Πλεονεκτήματα που έχουν να κάνουν με την άριστη γεωγραφική της θέση, καθότι είναι πλησίον του Λιβάνου και του Ισραήλ (χώρες από τις οποίες παρατηρείται τεράστιο ενδιαφέρον από ιδιοκτήτες σκαφών και ιστιοφόρων), ενώ βρίσκεται πλησίον του κέντρου της πόλης. Είναι ενδεικτικό ότι η μαρίνα Λάρνακας με την υφιστάμενη μορφή της, χωρίς κανένα ουσιαστικό έργο υποδομής τα τελευταία χρόνια, είναι μία κερδοφόρα επιχείρηση για τον ΚΟΤ, έχοντας κατά μέσο όρο 90% πληρότητα σχεδόν ολόχρονα. Η Κυβέρνηση θεωρεί, λοιπόν, βέβαιο ότι με την ανάπτυξη που θα γίνει με τον ερχομό του στρατηγικού επενδυτή και την αύξηση της χωρητικότητάς της, η μαρίνα θ’ αυξήσει κατακόρυφα τα κέρδη της.
Ικανοποίηση Βύρα
Στο μεταξύ, ο δήμαρχος Λάρνακας Ανδρέας Βύρας εκφράζει την ικανοποίησή του μετά τις τελευταίες εξελίξεις γύρω από το θέμα της ενιαίας ανάπτυξης λιμανιού και μαρίνας και ειδικά για το γεγονός ότι κάποιες ενστάσεις που είχαν υποβληθεί στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών (από εταιρείες που απέτυχαν να περάσουν στον δεύτερο γύρο) έχουν αποσυρθεί. Αυτό σημαίνει ότι το μεγαλόπνοο έργο θ’ απαλλαγεί από χρονοβόρες διαδικασίες και αναμονή, κάτι που απεύχονται όλοι στη Λάρνακα. Σε δηλώσεις του, ο κ.Βύρας εξέφρασε την ελπίδα οι διαδικασίες να προχωρήσουν με ταχείς ρυθμούς, ώστε οι συμβάσεις να σταλούν έγκαιρα για μελέτη στις τρεις κοινοπραξίες που έχουν περάσει στον δεύτερο γύρο. Παράλληλα, ο Δήμαρχος Λάρνακας ευελπιστεί πως και οι θεσμοί θα επιδείξουν την ανάλογη βούληση, ώστε το μεγαλεπήβολο αυτό έργο, που τόσο πολύ έχει ανάγκη η πόλη του Ζήνωνα, να προχωρήσει χωρίς άλλα προσκόμματα. Ο Ανδρέας Βύρας εκτιμά, τέλος, ότι τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί από το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, δηλαδή μέχρι το τέλος του 2017 να υπάρχει συμφωνία με στρατηγικό επενδυτή για ν’ αναλάβει το έργο, είναι απόλυτα ρεαλιστικά. Αυτή, άλλωστε, ήταν και η δέσμευση του Πρόεδρου Νίκου Αναστασιάδη προς τους παράγοντες της Λάρνακας, κατά την τελευταία του επίσκεψη στην πόλη.
Βάσος Βάσου