Home ΛΑΡΝΑΚΑ Καθήκοντα και ευθύνες των σχολικών εφόρων…
Καθήκοντα και ευθύνες των σχολικών εφόρων…

Καθήκοντα και ευθύνες των σχολικών εφόρων…

Οι εκλογές για την ανάδειξη σχολικών εφόρων δίνουν την ευκαιρία στους πολίτες να αναλογιστούν και να συζητήσουν το ρόλο ενός συμβουλίου εκλεγμένων αντιπροσώπων στη διαχείριση ζητημάτων που αφορούν στην ποιότητα και στην ασφάλεια όλων όσων επί καθημερινής βάσης βρίσκονται στις σχολικές μονάδες.

Η συζήτηση αυτή μπορεί να φωτίσει σημαντικές πτυχές της λειτουργίας και των καθηκόντων της επιτροπής της Σχολικής Εφορίας, όπως π.χ. τη σχέση ανάμεσα στην κτιριακή υποδομή των σχολείων, το ισότιμο δικαίωμα όλων των πολιτών για πρόσβαση στο κοινωνικό αγαθό της παιδείας, την υιοθέτηση μιας οικολογικά υπεύθυνης στάσης ζωής, που να διέπετέ από σεβασμό απέναντι στο φυσικό περιβάλλον και τον άνθρωπο.

Ως γνωστόν, ευθύνη του αιρετού αυτού σώματος είναι η μέριμνα αφενός για τη διαμόρφωση και διατήρηση συνθηκών απρόσκοπτης πρόσβασης και πλήρους ασφάλειας όλων των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των άλλων εργαζομένων στο σχολικό χώρο και αφετέρου για την αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής και του σχολικού χώρου μέσα στον οποίο μορφώνονται τα παιδιά όλων των δημοτών, σε συνάφεια με τους στόχους της εκπαίδευσης. Συνεπώς, μπορεί ο πολίτης να αντιληφθεί το έργο των σχολικών εφορειών και να αναμένει την αναβάθμιση των υπηρεσιών της σε ότι αφορά:

1) Την ταχύτερη διεκπεραίωση των εργασιών μέσα από αποτελεσματικότερη, πιο ευέλικτη και ορθολογική διαχείριση των κονδυλίων και του ανθρώπινου δυναμικού. Αυτό προϋποθέτει καλύτερο συντονισμό με τη διεύθυνση και τη Συμβουλευτική Επιτροπή του κάθε σχολείου, σύμφωνα με τις ανάγκες της κάθε σχολικής μονάδας και αποτελεσματικότερη αξιοποίηση του προσωπικού της σχολικής εφορείας προς όφελος όλων ανεξαίρετα των σχολείων. Σ’ αυτό μπορεί να συμβάλει και η αναθεώρηση του «ταμείου του διευθυντή», ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα στις αυξανόμενες ανάγκες σε αναλώσιμα είδη, στο πλαίσιο και του στόχου για αυτονόμηση της σχολικής μονάδας, αλλά και ενός ορθολογικού ελέγχου της διάθεσης των πόρων.

2) Τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στους σχολικούς χώρους με αναβάθμιση της κτιριακής και άλλης υποδομής όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο και ανάπλαση των εξωτερικών χώρων, εικαστικές παρεμβάσεις, ανάπτυξη του πρασίνου σύμφωνα με τις δυνατότητες άντλησης νερού. Στο πλαίσιο αυτό θεωρώ ως ψηλή ανάγκη της εποχής μας (α) τη σταδιακή ενεργειακή απεξάρτηση των σχολικών μονάδων (π.χ. φωτοβολταϊκά) και τη στροφή σε μη ενεργοβόρες σχολικές εγκαταστάσεις, σύμφωνες με τις κλιματικές συνθήκες της Κύπρου, (β) την ενίσχυση των δράσεων για ανακύκλωση καθώς και άλλων προγραμμάτων που αξιοποιούν τη σχολική μονάδα ως χώρο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και δράσης για όλη την κοινότητα.

3) Τη διασφάλιση συνθηκών υγείας και ασφάλειας μαθητών και εργαζομένων. Πέραν των ζητημάτων που αφορούν στην κτιριακή υποδομή, απαιτείται συστηματικός έλεγχος των σχολικών κυλικείων, των εγκαταστάσεων υγιεινής και ιδιαίτερα του πόσιμου νερού. Απαιτείται, επίσης, η παροχή όλων των διευκολύνσεων για εύκολη πρόσβαση στους κτιριακούς χώρους σε άτομα με αναπηρίες, με σεβασμό στην αξιοπρέπεια και τα ανθρώπινα δικαιώματα όλων.

4) Τη συνεργασία και την ευελιξία για καλύτερο συντονισμό στόχων και έργων με τους οργανωμένους φορείς της κοινωνίας των πολιτών και την τοπική αυτοδιοίκηση. Στο πλαίσιο αυτών των συνεργιών είναι σημαντικό να υποστηριχθούν καινοτόμοι υφιστάμενοι θεσμοί (π.χ. Αθλητικό και Μουσικό Σχολείο) για αξιοποίηση των σχολικών εγκαταστάσεων πέραν του σχολικού ωραρίου. Παράλληλα, είναι απαραίτητη η υλοποίηση ενός σχεδίου δράσης για φύλαξη και προστασία των σχολείων, ώστε να περιοριστούν στο ελάχιστο οι βανδαλισμοί και οι καταστροφές της σχολικής περιουσίας, που ουσιαστικά επιβαρύνουν τους πολίτες.

Είναι προφανές ότι η διαχείριση όλων των πιο πάνω ζητημάτων απαιτεί από τους σχολικούς εφόρους γνώσεις και ικανότητες, εντιμότητα, εργατικότητα, προσήλωση στην αξιοκρατία, πίστη και αφοσίωση στην αξία του δημόσιου σχολείου. Ευελπιστώ ότι οι πολίτες, αντιλαμβανόμενοι το μέγεθος των ευθυνών των σχολικών εφόρων, δεν θα απαξιώσουν με την αποχή τους από την εκλογική διαδικασία έναν θεσμό που επιτρέπει σε όλους τους πολίτες να συμμετέχουν στις διαδικασίες λήψεως σημαντικών αποφάσεων για τους συμπολίτες μας, και ιδιαίτερα για τα παιδιά, που είναι το μέλλον αυτού του τόπου.

Αρ. 1 Χαράλαμπος Ανδρέου (Κλόκκος)

Υποψήφιος Σχολικός Έφορος Λάρνακας

Send this to a friend