Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΔΙΕΘΝΗ Ο σκηνοθέτης του «Ιησού από τη Ναζαρέτ», Φράνκο Τζεφιρέλι
Ο σκηνοθέτης του «Ιησού από τη Ναζαρέτ», Φράνκο Τζεφιρέλι

Ο σκηνοθέτης του «Ιησού από τη Ναζαρέτ», Φράνκο Τζεφιρέλι

[ad_1]

Όταν ο ιταλός μαέστρος αποφάσισε να γυρίσει τη μίνι σειρά το 1973, ήθελε να δοκιμάσει τον Ρόμπερτ Πάουελ στον ρόλο του Ιούδα, όταν ένα σαρκαστικό αστείο του παραγωγού κόλλησε στον σκηνοθέτη και αποφάσισε να τον δει για τον ρόλο του Ιησού.

Ο βρετανός ηθοποιός ντύθηκε λοιπόν στα γρήγορα με τον μανδύα και του φόρεσαν μια ψεύτικη γενειάδα, όταν και παρουσιάστηκε μπροστά στην κάμερα του Νανούτζι.

Ο Τζεφιρέλι τον πρωτοαντίκρισε λοιπόν μέσα από το βιζέρ της κινηματογραφικής μηχανής και όλοι έμειναν άναυδοι. Η βοηθός ενδυματολόγου έκανε αμέσως τον σταυρό της λέγοντας «Ω, Θεέ μου!», αναγκάζοντας τον Τζεφιρέλι να αναφωνήσει «ποιος είμαι εγώ να διαφωνήσω;»! Το αποτέλεσμα ήταν άμεσο και πασιφανές: ο Πάουελ ήταν ο Ιησούς.

Ο σπουδαίος φλωρεντινός σκηνοθέτης, σκηνογράφος και ενδυματολόγος δεν περιορίστηκε βέβαια μόνο στη σειρά-αρχέτυπο που λατρεύτηκε παγκοσμίως, καθώς στις δεκαετίες του ’80 και του ’90 όργωνε τις όπερες του κόσμου σκηνοθετώντας τις μεγαλύτερες ίσως στιγμές της.

Μεγαλομανής και βιρτουόζος, ο Τζεφιρέλι έφτιαξε βαρυφορτωμένες όπερες και εξίσου φτιασιδωμένες σεξπιρικές ταινίες, δημιουργώντας με τις παραγωγές του ολότελα νέους κόσμους. Κι όλα αυτά από έναν νεαρό ηθοποιό που μεταπήδησε στη σκηνογραφία και λειτούργησε ως βοηθός σε μεγάλους ιταλούς σκηνοθέτες, όπως ο Βισκόντι, ο Αντονιόνι και ο Ροσελίνι.

Αν και η μεγαλύτερη κινηματογραφική στιγμή του έμελλε να είναι ο «Ιησούς από τη Ναζαρέτ», η κορυφαία θρησκευτική παραγωγή στην ιστορία της μικρής και μεγάλης οθόνης που διηγήθηκε με την καθαρή ματιά του Τζεφιρέλι τη γέννηση, τα πάθη και την ανάσταση του Ιησού, δίνοντας έμφαση στις Γραφές και σεβόμενος απολύτως την ιερότητα του θέματος. Όσο για τα γυρίσματα, κράτησαν τέσσερα χρόνια και έγιναν σε αυθεντικούς χώρους…

Πρώτα χρόνια

fradfnnccjjjeriilii1

Ο Τζιανφράνκο Τζεφιρέλι γεννιέται στις 12 Φεβρουαρίου 1923 στα περίχωρα της Φλωρεντίας ως εξώγαμος καρπός μιας σχεδιάστριας μόδας και ενός εισαγωγέα υφασμάτων. Καθώς και οι δύο τους ήταν παντρεμένοι, το παιδί δεν μπορούσε να πάρει το επίθετο κανενός, κι έτσι κατέληξαν στο «Τζεφιρέτι», αν και από λάθος του δημοτικού υπαλλήλου θα γραφεί τελικά στα δημοτολόγια ως «Τζεφιρέλι».

Ο μητέρα του τον δίνει σε ανάδοχη οικογένεια και δύο χρόνια αργότερα που πεθαίνει ο σύζυγός της, τον παίρνει επιτέλους στο σπίτι της, αν και οι περιπέτειες του νεαρού αγοριού μόνο τέλος δεν θα έπαιρναν. Στα έξι του θα χάσει τη μητέρα του από φυματίωση και θα πάει να ζήσει με μια ξαδέλφη του πατέρα του σε ένα χωριουδάκι της Φλωρεντίας, όπου θα έρθει σε επαφή με τους περιπλανώμενους θιάσους και τα τσίρκο.

fradfnnccjjjeriilii2

Ο Φράνκο αρχίζει να φτιάχνει σκηνικά και αυτοσχέδιες παραστάσεις κουκλοθέατρου και όταν βλέπει την πρώτη του όπερα, παρά το γεγονός ότι δεν καταλαβαίνει τίποτα, μαγεύεται μια για πάντα! Ήταν βέβαια τα χρόνια του φασισμού του Μουσολίνι και η ζωή μόνο εύκολη δεν ήταν. Ολοκληρώνοντας το σχολείο κατά τα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου, γίνεται δεκτός στο Τμήμα Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου της Φλωρεντίας, όταν θα εμπλακεί στα πόδια του η συλλογική Ιστορία: την ώρα που οι περισσότεροι συμφοιτητές του στρατεύονται, εκείνος επιλέγει να γίνει αντάρτης και παίρνει τα βουνά.

Αφού κατάφερε να ξεφύγει από τα χέρια των ιταλών φασιστών, εντάχθηκε στις τάξεις των Συμμάχων ως διερμηνέας, οργανώνοντας ταυτοχρόνως παραστάσεις για την ψυχαγωγία των βρετανών στρατιωτών.

Μέχρι να επιστρέψει στη Φλωρεντία, ο Τζεφιρέλι είναι πια ένας αλλιώτικος άνθρωπος. Τώρα ζει με τον πατέρα του και βλέπει κάποια στιγμή τον «Ερρίκο Δ’» του Λόρενς Ολίβιε, όταν και συνειδητοποιεί ότι το θέατρο είναι όλη του η ζωή…

Τα χρόνια της μαθητείας

fradfnnccjjjeriilii3

Η καθοριστική στιγμή στη ζωή του θα έρθει το 1946, όταν θα μετακομίσει στη Ρώμη και θα βρει δουλειά ως ντεκορατέρ στη θεατρική εταιρία του σπουδαίου «κόκκινου κόμη» Λουκίνο Βισκόντι. Η στενή σχέση των δύο αντρών, καθώς ο Βισκόντι θα γίνει ο μέντοράς του, θα μετρήσει εννιά χρόνια αγαστής συνεργασίας και θα ωθήσει τον Τζεφιρέλι να ασχοληθεί με ό,τι και ο δάσκαλός του: όπερα, θέατρο και κινηματογράφο.

fradfnnccjjjeriilii4

Η καριέρα του Φράνκο άρχισε να απογειώνεται στη δεκαετία του 1950, όταν έγινε διεθνώς γνωστός ως σκηνογράφος θεάτρου και όπερας. Μέσα σε μια δεκαετία θα κάνει όλες τις φημισμένες παραστάσεις του στην όπερα και τον Σέξπιρ, αλλά και την πρώτη κινηματογραφική του επιτυχία, τον «Ρωμαίο και Ιουλιέτα» (1968).

Send this to a friend