Σε εξέλιξη της απόρριψης από το Δήμο Λάρνακας του αιτήματος των εταιρειών Total και Eni για χρήση των εγκαταστάσεων του λιμανιού Λάρνακας για περίοδο έξι μηνών και ενός χρόνου αντίστοιχα, μια άλλη εταιρεία κατέθεσε μελέτη εκτίμησης επιπτώσεων στο περιβάλλον προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για αδειοδότηση της για σχετικές υποστηρικτικές εγκαταστάσεις της εταιρείας για τη στήριξη των υπεράκτιων γεωτρητικών δραστηριοτήτων που διεξάγονται στην Κύπρο, όπως αποκαλύπτει η εφημερίδα “Φιλελεύθερος”.
Η ΜΕΕΠ της εταιρείας MultiMarine Services Ltd θα εξεταστεί την 1η Μαρτίου 2016 και ουσιαστικά δείχνει το ενδιαφέρον των εταιρειών να συνεχίσουν να δραστηριοποιούνται στο λιμάνι. Η μελέτη αφορά την κατασκευή, λειτουργία και μελλοντική αποξήλωση των εγκαταστάσεων της εταιρείας MultiMarine εντός της περιοχής του λιμανιού της Λάρνακας. Συγκεκριμένα, η εν λόγω εγκατάσταση θα εκτελεί κατασκευή μεταλλικών μερών σκαφών, βαφή μεταλλικών μέρων σκαφών, επιθεώρηση σωλήνων που προέρχονται από τις εργασίες διερεύνησης και εξόρυξης υδρογονανθράκων στην κυπριακή ΑΟΖ και φύλαξη εξοπλισμού ο οποίος θα προωθείται σε σκάφη και άλλα πλωτά μέσα. Ο συνολικός χώρος που θα καταλαμβάνει η εταιρεία στο λιμάνι Λάρνακας θα είναι περίπου 3.500 τετρ. μέτρα. Το τεμάχιο στο οποίο ανεγέρθηκε η εγκατάσταση εμπίπτει στα όρια του Δήμου Λάρνακας.
Με βάση τα αποτελέσματα της εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, όπως αυτά παρουσιάστηκαν στην παρούσα μελέτη, η ομάδα μελέτης θεωρεί ότι το έργο της εταιρείας MultiMarine Services Ltd μπορεί να λειτουργήσει χωρίς σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην ευρύτερη περιοχή. Η συμμόρφωση με τα μέτρα μετριασμού που έχουν προδιαγραφεί στην μελέτη αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση ώστε οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από λειτουργία και αποξήλωση του έργου να βρίσκονται σε ανεκτό επίπεδο. Ωστόσο, ενδιαφέροντα στοιχεία παρουσιάζονται στην εν λόγω μελέτη που καταδεικνύουν τους λόγους που επιλέχθηκαν και οι υπόλοιπες εγκαταστάσεις που έχουν σχέση με την επιλογή του λιμανιού Λάρνακας για υποστηρικτικές εγκαταστάσεις που έχουν σχέση με τους υδρογονάνθρακες. Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι λόγω του ιστορικού της εγκατάστασης δεν ήταν δυνατό να εξεταστεί εναλλακτική χωροθέτηση της εγκατάστασης σε άλλη περιοχή. Τονίζεται ότι είναι άποψη της Αρχής Λιμένων Κύπρου ότι λόγω της πληρότητας του λιμανιού Λεμεσού και τις ακαταλληλότητας, λόγω υποδομών, του λιμένα Βασιλικού το λιμάνι Λάρνακας ήταν η μόνη λύση εγκατάστασης της εταιρείας.
Όπως αναφέρεται στο έγγραφο που συμπεριλαμβάνεται στη μελέτη ημερ. 15/7/2015, ο εκπρόσωπος της Αρχής Λιμένων Κύπρου και υπεύθυνος για θέματα περιβάλλοντος Πέτρος Δίας ανέφερε ότι «η επιλογή ώστε να δοθεί η άδεια στη MultiMarine Services Ltd στο λιμάνι της Λάρνακας έγινε με γνώμονα το γεγονός ότι το λιμάνι Λεμεσού είναι πλήρες, ενώ το λιμάνι του Βασιλικού είναι ακατάλληλο λόγο υποδομών». Ταυτόχρονα υπογραμμίζεται ότι «η ΑΛΚ αναμένει ότι θα γίνει συνέχιση των σημερινών δραστηριοτήτων του λιμανιού και στο προσεχές μέλλον». Η MultiMarine Services (MMS) Ltd ιδρύθηκε το 2001 και λειτουργεί ως εργολάβος μηχανολόγων και ναυπηγών μηχανολόγων μηχανικών. Η βάση της βρίσκεται στο λιμάνι Λεμεσού. Η MMS Ltd είναι ειδικός εργολάβος και πιστοποιημένος φορέας παροχής συγκόλλησης στην ναυτιλία της Ανατολική Μεσόγειο και σε βιομηχανίες πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Διαχειρίσιμες οι επιπτώσεις στο περιβάλλον
Η εγκατάσταση της Multi Marine Services Ltd παρουσιάζει περιβαλλοντικές επιπτώσεις μικρής σημαντικότητας, οι οποίες μπορούν να μετριαστούν ώστε να βρίσκονται σε ανεκτό επίπεδο για το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Με βάση τα αποτελέσματα της εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η ομάδα μελέτης θεωρεί ότι το έργο της εταιρείας μπορεί να λειτουργήσει χωρίς σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην ευρύτερη περιοχή. Η συμμόρφωση με τα μέτρα μετριασμού που έχουν προδιαγραφεί στη μελέτη αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση, ώστε οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από λειτουργία και αποξήλωση του έργου να βρίσκονται σε ανεκτό επίπεδο. Επίσης μια τυχόν αστοχία των μέτρων μετριασμού ή και εμφάνιση κάποιας μη εκτιμηθείσας περιβαλλοντικής επίπτωσης τυγχάνουν χειρισμού μέσα από το πρόγραμμα περιβαλλοντικής παρακολούθησης που προδιαγράφηκε στη μελέτη αυτή. Λαμβάνοντας υπόψη και τη δέσμευση της εταιρείας για ασφάλεια και υγεία των εργαζομένων της αλλά και της προστασίας του περιβάλλοντος, το παρόν έργο αποτελεί ένα περιβαλλοντικά αποδεκτό έργο για την επηρεαζόμενη περιοχή.
Παραγωγική διαδικασία της εγκατάστασης
Στις εγκαταστάσεις θα γίνεται κατασκευή μεταλλικών μερών πλοίων. Η κατασκευή των μεταλλικών μερών περιλαμβάνει κοπή μετάλλων, στίλβωση μέταλλων και συγκόλλησή τους. Για τις ανάγκη των εργασιών συγκόλλησης στις εγκαταστάσεις θα γίνεται φύλαξη αερίου (οξυγόνου και αργού) σε χώρο έκτος της αποθήκης. Τα μεταλλικά μέρη μετά την επεξεργασία τους βάφονται πριν την παράδοσή τους. Για τη βαφή των μεταλλικών μερών δεν θα χρησιμοποιείται βάψιμο με πεπιεσμένο αέρα για αποφυγή δημιουργίας αεριών ρύπων. Η βαφή των μεταλλικών μερών θα γίνεται με τη χρήση ρολού και με τη χρήση airless sprayer. Η λειτουργία του airless sprayer βασίζεται στην προώθηση του χρώματος με αντλία ώστε να δημιουργείται μια λεία στρώση βαφής το μέταλλό. Όλα οι μπογιές που θα χρησιμοποιούνται για τη βαφή των μεταλλικών μερών θα φτάνουν στην εγκατάσταση ανάλογα με την εργασία που θα εκτελείται. Δεν θα γίνεται αποθήκευση μπογιών ή άλλων χημικών στις εγκαταστάσεις. Στις εγκαταστάσεις θα γίνεται επιθεώρηση των σωλήνων που προέρχονται από τις εργασίες διερεύνησης και εξόρυξης υδρογονανθράκων στην κυπριακή ΑΟΖ. Η επιθεώρηση γίνεται τη χρήση μη καταστρεπτικών μεθόδων.
Δεν θα γίνεται καθαρισμός των σωλήνων στην εγκατάσταση. Οι σωλήνες που θα φτάνουν στην εγκατάσταση θα είναι καθαροί από υπολείμματα λάσπης και ελαίου. Πριν την επιθεώρηση μηχανικός καθαρισμός των σωλήνων με τη χρήση δίσκου λείανσης και ηλεκτρικής βούρτσας (die grinder). Μετά την επιθεώρηση των σωλήνων αυτοί θα αποθηκεύονται σε εξωτερικό χώρο, εντός του περιφραγμένου χώρου της εγκατάστασης.