Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Ρεκόρ βενζινοκίνητων στην Κύπρο
Ρεκόρ βενζινοκίνητων στην Κύπρο

Ρεκόρ βενζινοκίνητων στην Κύπρο

Μόλις 2,5 εκατ. τόνους υγρών καυσίμων το έτος καταναλώνει η Κύπρος –όσο και η μικρότερη Μάλτα, δείχνει η στατιστική έκθεση «FuelsEurope 2019» που εκδόθηκε χθες και αποτελεί έκδοση του οργανισμού «FuelsEurope» που αποτελεί ουσιαστικά τον επαγγελματικό σύνδεσμο των διυλιστηρίων στις χώρες μέλη της Ε.Ε. Την ίδια ώρα στην Κύπρο έχουμε 305 πρατήρια έναντι 78 πρατηρίων καυσίμων στην Μάλτα.
Ουσιαστικά με το σύνολο των 28 χωρών – μελών της Ε.Ε. να έχουν καταναλώσει 638 εκατ. τόνους υγρών καυσίμων το 2018, το ποσοστό της Κύπρου σε αυτές τις ποσότητες είναι μόλις 0,4% του συνόλου στην Ε.Ε. Η συνολική ζήτηση υγρών καυσίμων στις 28 χώρες μέλη της Ε.Ε. το 2018, κατέγραψε αύξηση της τάξης του 1,3% σε σύγκριση με το 2017. Τα περισσότερα κράτη μέλη της ΕΕ σημείωσαν αύξηση της ζήτησης καυσίμων, με χώρες όπως η Πολωνία με 16,8%, η Λιθουανία με 14,2% και η Λετονία 11,5%. Αντίστροφα, στην Ολλανδία καταγράφηκε μείωση της τάξης του 5,17%, στην Τσεχία η μείωση ήταν 3,9% και στη Γερμανία 3,5%.
Στην έκθεση, αναφέρονται αναλυτικά τα ποσοστά του μείγματος καυσίμων κίνησης σε κάθε χώρα της Ε.Ε. με βάση στοιχεία του οίκου Wood Mackenzie, με βάση τα οποία η Κύπρος είναι αισθητά διαφοροποιημένη από τις υπόλοιπες χώρες, καταγράφοντας το 2018 ρεκόρ σε χρήση βενζίνης σε σχέση με την χρήση ντίζελ.
Συγκεκριμένα, στην Κύπρο το 2018 το μείγμα καυσίμων κίνησης, ήταν 54% βενζίνη και 46% ντίζελ, αναλογίες που διαφοροποιούν αισθητά το νησί μας από τις υπόλοιπες χώρες. Η Κύπρος, είναι η μόνη χώρα μεταξύ των 28 της Ε.Ε. όπου η βενζίνη υπερτερεί της χρήσης ντίζελ στα καύσιμα κίνησης, ενώ ακολουθεί η Ελλάδα όπου η αναλογία είναι 50% βενζίνη – 50% ντίζελ.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η χρήση ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων στη Λιθουανία είναι της τάξης του 88% (μόλις 12% η κατανάλωση βενζίνης), στην Γαλλία και την Ισπανία, η χρήση ντίζελ είναι 82% έναντι 18% βενζίνη, στην Ιταλία το μερίδιο του ντίζελ είναι 77%, στο Βέλγιο 81%, στο Λουξεμβούργο 83%, στην Ιρλανδία και την Βουλγαρία 79%, στη Δανία 69%.
Όπως επεξηγείται στην έκθεση του «FuelsEurope», το γεγονός ότι υπερτερεί αισθητά το ντίζελ ως καύσιμο κίνησης, οφελείται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι, το ντίζελ, «υποστηρίχθηκε από τους ευνοϊκούς φόρους κατανάλωσης», όπως και στην ανάπτυξη των κινητήρων ντίζελ από την αυτοκινητοβιομηχανία. Όπως σημειώνεται επίσης, «σε ορισμένες χώρες, όπως η Γαλλία και η Ισπανία, η ανισορροπία είναι πολύ πιο έντονη ως αποτέλεσμα ακόμη ευνοϊκότερων φορολογικών πολιτικών υπέρ του ντίζελ».
Ωστόσο, τονίζεται ότι η τάση είναι προς την εξισορρόπηση της φορολογίας μεταξύ του ντίζελ και της βενζίνης, κάτι που προβλέπεται ότι θα οδηγήσει προοδευτικά σε εξισορρόπηση της ζήτησης μεταξύ των δύο ειδών καυσίμων κίνησης.

Αξίζει να σημειώσουμε, πάντως, ότι και στην Κύπρο, παρά το ρεκόρ υπέρ της βενζίνης, η φορολογία είναι επίσης πιο ευνοϊκή υπέρ του ντίζελ.

Έχουμε την 5η πιο φθηνή βενζίνη
Με βάση τα στοιχεία που αναφέρονται (με πηγή τις βάσεις δεδομένων της Ε.Ε), τον Μάρτιο του 2019, η τελική τιμή του ντίζελ στην Κύπρο ήταν €1.233 ανά λίτρο, από τα οποία  η καθαρή τιμή του καυσίμου ήταν τα 62,5 σεντ, η φορολογία καυσίμου ήταν τα 41,1 σεντ και ο ΦΠΑ τα 19,7 σεντ. Τα €1.233 ανα λίτρο κατέτασσαν την Κύπρο στην 11η θέση ως προς το πιο φθηνό ντίζελ στην Ε.Ε. των 28. Την ίδια ώρα, τα 62,5 σεντ σήμαιναν το 17ο πιο φθηνό ντίζελ, ωστόσο στην τελική κατάταξη η 10η χαμηλότερη φορολογία και ο 4ος πιο χαμηλός ΦΠΑ στην Ε.Ε. οδηγούν στην 11η θέση ως προς το πιο φθηνό ντίζελ στην Ε.Ε.
Σε σχέση με τη βενζίνη, την ίδια περίοδο (Μάρτιος 2019), είχαμε την 5η πιο φθηνή βενζίνη στην Ε.Ε. με 23 άλλες χώρες να έχουν πιο ακριβό το συγκεκριμένο καύσιμο. Συγκεκριμένα, η τελική τιμή ήταν €1.142, εκ των οποίων η αξία του καυσίμου ήταν τα 52 σεντ, η καθαρή φορολογία 44 σεντ και ο ΦΠΑ ακόμα 18,2 σεντ. Με αυτά τα δεδομένα, το καθαρό κόστος βενζίνης ήταν το 14ο πιο φθηνό (ή 14ο πιο ακριβό) ενώ η φορολογία ήταν η 5η φθηνότερη και ο ΦΠΑ ο δεύτερος φθηνότερος – όπως της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας – γεγονός που στο σύνολι κατέταξε την Κύπρο ως τη χώρα με την 5η φθηνότερη βενζίνη μετά τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Λιθουανία και την Πολωνία.
Τονωτική ένεση για τα ταμεία του δημοσίου
Ένα άλλο χαρακτηριστικό στοιχείο που παρατίθεται σε σχέση με την Κύπρο, είναι το ότι οι φόροι από τα καύσιμα στο νησί μας αποτελούν το 8% του εθνικού εισοδήματος. Το 8% κατατάσσει την Κύπρο στην 8η θέση σε σχέση με τον εν λόγω δείκτη –ποσοστό εισφοράς της φορολογίας καυσίμων στο εθνικό εισόδημα. Η σχετική κατάταξη, που εμφανίζει πολλά χαρακτηριστικά και σε σχέση με την οικονομία της κάθε χώρας, δείχνει ότι οι χώρες με το μεγαλύτερο ποσοστό της φορολογίας καυσίμων στο εθνικό εισόδημα είναι η Εσθονία και η Κροατία με 11%, η Βουλγαρία, η Λιθουανία, η Ρουμανία και η Σλοβενία με 10% και η Πολωνία με 9%, ακολουθώντας η Κύπρος με 8%. Σε οικονομίες όπως αυτές της Σουηδίας και της Δανίας, το ποσοστό αυτό είναι μόλις 3%, της Ολλανδίας, της Δανίας, της Γερμανίας, του Βελγίου και της Γερμανίας 4%.
Με βάση τα δεδομένα του 2018, η Κύπρος είναι μια από τις χώρες με τη σχετικά πιο χαμηλή φορολογία επί των καυσίμων, που ήταν 54 σεντ ανά λίτρο βενζίνης (η ίδια φορολογία ισχύει και σε Πολωνία και Λουξεμβούργο) και 49 σεντ ανά λίτρο ντίζελ (όπως και σε Σουηδία, Σλοβακία, Ρουμανία).
Στη βενζίνη φθηνότερη φορολογία έχουν μόνο η Βουλγαρία (52 σεντ) και η Ρουμανία (53 σεντ). Στο ντίζελ το Λουξεμβούργο φορολογεί με 45 σεντ, η Βουλγαρία με 46 σεντ και η Ισπανία και η Πολωνία με 48 σεντ, έναντι των 54 σεντ στην Κύπρο.
Στην άλλη άκρη, την πιο ψηλή φορολογία στη βενζίνη έχουν η Ολλανδία (66 σεντ), η Φινλανδία, η Γερμανία, η Ελλάδα, η Ιταλία και η Βρετανία (65 σεντ) έναντι των 52 σεντ της Κύπρου. Στο ντίζελ την πιο ψηλή φορολογία έχουν η Βρετανία με 61 σεντ, το Βέλγιο και η Ιταλία με 58 σεντ και η Ιρλανδία με 55 σεντ ανά λίτρο, έναντι των 49 της Κύπρου.
Πηγή: Φιλελεύθερος

Send this to a friend