Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Το κενό που αφήνει στην αγορά η Cobalt
Το κενό που αφήνει στην αγορά η Cobalt

Το κενό που αφήνει στην αγορά η Cobalt

Αναμφίβολα σημαντικό είναι το κενό που δημιουργείται από την αναστολή εργασιών της αεροπορικής εταιρείας Cobalt τα μεσάνυχτα της Τετάρτης 17 Οκτωβρίου.

Ο αερομεταφορέας που άνοιξε τα φτερά του δύο και κάτι χρόνια πριν έφτασε να εξυπηρετεί μέχρι 23 προορισμούς σε 13 διαφορετικές χώρες, ενώ ήταν γνωστά τα μεγαλεπήβολα πλάνα του για επέκταση σε νέους προορισμούς.Υπενθυμίζεται ότι, μεταξύ άλλων, πετούσε από και προς Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Χανιά και Μύκονο (Ελλάδα), σε τέσσερις προορισμούς του Ηνωμένου Βασιλείου (Λονδίνο Χίθροου, Γκάτγουικ, Στάνστετ, Μάντσεστερ), στο Δουβλίνο (Ιρλανδία), τη Ζυρίχη και τη Γενεύη (Ελβετία), στην Κοπεγχάγη (Δανία), στο Παρίσι CDG (Γαλλία), στη Μαδρίτη (Ισπανία), σε Φρανκφούρτη και Ντίσελντορφ (Γερμανία), στην πρωτεύουσα της Ρωσίας (Μόσχα), στο Τελ Αβίβ (Ισραήλ), στη Βηρυτό (Λίβανος), αλλά και στο Άμπου Ντάμπι (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) και την Τεχεράνη (Ιράν).

Η επιβατική κίνηση και το market share
Αξίζει να αναφερθεί ότι η επιβατική κίνηση της Cobalt Air το 2017 ανήλθε περίπου στους 815,000 επιβάτες, σημειώνοντας μάλιστα αύξηση σε σχέση με το 2016, που ήταν η πρώτη χρονιά λειτουργίας της.

Με δεδομένο ότι η ταξιδιωτική κίνηση (αφίξεις και αναχωρήσεις) από και προς τα αεροδρόμια το 2017 ανήλθε στους 10,415,427 επιβάτες, τότε η Cobalt κατείχε ποσοστό που αγγίζει το 8%.

Εξάλλου, σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι την αναστολή του πτητικού της προγράμματος στις 17 Οκτωβρίου του 2018, η επιβατική κίνηση της εταιρείας ανερχόταν στις 700,000, γεγονός που καταδεικνύει ότι κατάφερε να διατηρήσει, αν όχι να εδραιώσει, τη δυναμική της και τη φετινή χρονιά.

Παράλληλα, η Cobalt φαίνεται να είχε κερδίσει την εμπιστοσύνη των ξένων επιβατών της, οι οποίοι καταλάμβαναν το 57% του συνολικού πελατολογίου της.

Από την πλευρά της η υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Βασιλική Αναστασιάδου, ενημερώνοντας την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών για τις εξελίξεις σχετικά με την Cobalt, εξέφρασε την πεποίθηση ότι το κενό που δημιουργείται λόγω της αναστολής του πτητικού προγράμματος του αερομεταφορέα, θα καλυφθεί από άλλες αεροπορικές εταιρείες.

Η κ. Αναστασιάδου εκτίμησε ακόμα ότι μέχρι την καλοκαιρινή τουριστική περίοδο η κατάσταση θα έχει ομαλοποιηθεί πλήρως.

Η προδιαγεγραμμένη κατάρρευση
Οι οικονομικοί λόγοι αλλά και το φιλόδοξο επιχειρηματικό πλάνο φαίνεται να οδήγησαν στο κλείσιμο της εταιρείας, η οποία ήρθε με σκοπό να καλύψει το κενό που άφησαν οι Κυπριακές Αερογραμμές.

Σύμφωνα με όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας, οι ζημιές της εταιρείας τόσο για το 2016 όσο και για το 2017 έφταναν τα €30 εκατ., ενώ παρόμοιες ήταν οι εκτιμήσεις για ζημιές και για το 2018. Τα οικονομικά δεδομένα της εταιρείας, η οποία διατηρείτο στον αναπνευστήρα το τελευταίο διάστημα, δεν της επέτρεπαν να συνεχίσει τη λειτουργία της, ενώ το πολυαναμενόμενο deal με ενδιαφερόμενους επενδυτές δεν ήρθε ποτέ.

Η Αρχή Αδειοδότησης Αεροπορικών Εταιρειών (ATLA) του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων είχε απευθύνει επιστολή προς την εταιρεία καλώντας την να παρουσιάσει ενώπιον της το χρηματοοικονομικό της πλάνο μέχρι τις 22 Οκτωβρίου.

Ωστόσο, όπως ανέφερε στο InBusinessNews ο  γενικός διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών, Αλέκος Μιχαηλίδης, η εταιρεία δεν φαίνεται να ήταν σε θέση να παρουσιάσει ενώπιον της αρμόδιας επιτροπής την χρηματοδοτική επάρκεια που θα της επέτρεπε να πετά, με αποτέλεσμα να αναστείλει τις εργασίες της.

Το παράθυρο ευκαιρίας
Ερωτηθείς αν υπάρχει παράθυρο ευκαιρίας για εκ νέου λειτουργία της αεροπορικής εταιρείας, ο κ. Μιχαηλίδης τόνισε ότι σε περίπτωση που ο αερομεταφορέας εξεύρει τα αναγκαία κεφάλαια, μπορεί και πάλι να υποβάλει αίτηση για άδεια λειτουργίας, σημειώνοντας ότι το κόστος για απόκτηση νέας άδειας θα είναι μηδαμινό σε σύγκριση με το συνολικό κόστος στησίματος της εταιρείας. «Ο καθένας δικαιούται να δημιουργήσει μία εταιρεία και να υποβάλει αίτηση για να λειτουργήσει ξανά. Πόσο μάλλον η Cobalt», είπε σχετικά, σημειώνοντας ότι o ίδιος ο αερομεταφορέας ήταν αυτός που, σε ανακοίνωσή του, τόνιζε ότι σταματά επ’ αόριστον και όχι προσωρινά τη λειτουργία του.

Στο ίδιο μήκος κύματος η υπουργός Μεταφορών διευκρίνισε ότι αν η Cobalt εξεύρει λεφτά από ξένο επενδυτή, τότε έχει δικαίωμα να υποβάλει ξανά αίτηση λειτουργίας και να επανέλθει. Επεσήμανε επίσης ότι δεν αποκλείεται ένα τέτοιο ενδεχόμενο, εξηγώντας ότι το κλείσιμο της αεροπορικής εταιρείας οφείλεται καθαρά σε λόγους οικονομικής βιωσιμότητας και όχι σε λόγους ασφαλείας.

Εντούτοις, σε περίπτωση που επιβεβαιωθεί αυτό το ιδιαίτερο αισιόδοξο σενάριο, θεωρείται εύλογο ότι η Cobalt δεν θα διατηρήσει τη συγκεκριμένη επωνυμία, καθώς πλέον από πλευράς του επιβατικού κοινού τίθεται θέμα αξιοπιστίας.

Ακόμα και αν εξευρεθεί επενδυτής, το πιθανότερο θα είναι η εταιρεία να λειτουργήσει με νέο όνομα.

Από Νοέμβριο η σταθεροποίηση στις τιμές
Όσον αφορά την αύξηση που παρατηρείται στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων μετά την αναστολή των εργασιών της Cobalt, το αρμόδιο Υπουργείο τη χαρακτηρίζει αναμενόμενη, σημειώνοντας ότι θα επανέλθουν εντός των επόμενων εβδομάδων.

Σύμφωνα με δηλώσεις της Βασιλικής Αναστασιάδου στη Βουλή, παρόλο που αυξήθηκαν οι τιμές προσωρινά αυτή τη βδομάδα και ίσως οι ίδιες τιμές επικρατήσουν και την επόμενη εβδομάδα, εντούτοις βάσει πληροφόρησής της από τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και την Hermes Airports οι τιμές επανέρχονται σε ομαλά επίπεδα από τον Νοέμβριο.

Από πλευράς των ταξιδιωτικών πρακτόρων, οι οποίοι προσπαθούν να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση που έχει προκύψει από το επιβατικό κοινό, τονίζεται ότι αναμένεται σταδιακά να αυξηθούν οι πτήσεις από τους υφιστάμενους αερομεταφορείς προκειμένου να εξομαλυνθεί η κατάσταση.

«Θα αυτορυθμιστεί η αγορά»
Από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών μιλώντας στο InBusinessNews αναγνώρισε ότι όντως παρατηρείται αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων, σημειώνοντας, ωστόσο, ότι η αγορά θα αυτορυθμιστεί, όπως έγινε και μετά το κλείσιμο της Cyprus Airways. «Σίγουρα αποτελεί πλήγμα η αναστολή εργασιών της Cobalt και ασφαλώς το μεγαλύτερο πλήγμα το δέχονται οι 280 εργαζόμενοι της εταιρείας, αλλά η ίδια η αγορά θα κλείσει τα κενά που έχουν δημιουργηθεί και θα οδηγήσει σταδιακά τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων εκεί που ήταν», ανέφερε σχετικά.

Σημείωσε επίσης ότι είναι προτιμότερο οι αερομεταφορείς που θα μπουν στο παιχνίδι να διατηρήσουν λογικές τιμές προκειμένου να είναι βιώσιμοι, παρά να αποκτήσουν μεγάλη πελατεία και μετά ξαφνικά να οδηγηθούν στο κλείσιμο.

Πηγή: reporter.com.cy/

Send this to a friend