Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Κλείσιμο Cobalt: €20 εκατ. το άμεσο κόστος για το κράτος
Κλείσιμο Cobalt: €20 εκατ. το άμεσο κόστος για το κράτος

Κλείσιμο Cobalt: €20 εκατ. το άμεσο κόστος για το κράτος

Πολύ μεγάλο το άμεσο κόστος για την οικονομία αλλά και τα κρατικά έσοδα από την καθήλωση της Cobalt δείχνουν τα στοιχεία, πέραν των έμμεσων οικονομικών επιπτώσεων.

Ως πρώτο στοιχείο, είναι φανερό ότι οι αμοιβές των 280 εργαζομένων στην εταιρεία, που έφταναν συνολικά στα €12 εκατ. ετησίως, δεν θα διοχετεύονται στην αγορά, ενώ το κράτος έχει απώλειες για τα ταμεία και για φόρο εισοδήματος.

Πέραν του κόστους αυτού, το κράτος θα κληθεί να καταβάλει από το Ταμείο Ανεργίας, περίπου €2,5-€3 εκατ. στο προσωπικό.

 

Πέραν των €2,5 εκατ. έως €3 εκατ. που θα καταβάλει ως επίδομα ανεργίας, το Υπουργικό έγκρινε κονδύλι μέχρι €2 εκατ. για κάλυψη του πρόσθετου κόστους για εισιτήρια επιβατών τις πρώτες μέρες μετά το κλείσιμο της εταιρείας.

Το κράτος χάνει και ετήσια έσοδα της τάξης των €5 εκατ. που σύμφωνα με τα στοιχεία του «Φ» κατέβαλλε ετήσια η Cobalt από τον κύκλο εργασιών της.

Επίσης το κράτος χάνει σημαντικά ποσά από το μερίδιο που παίρνει από την Hermes στο αεροδρόμιο.

Όπως είναι γνωστό το κράτος εισπράττει το 50% των εσόδων της Hermes Airports. Μόνο από τέλη επιβατών, που είναι περίπου €20 ανά επιβάτη, η Cobalt θα κατέβαλλε, αν συνέχιζε να λειτουργεί, κατά μέσο όρο €20.000 την ημέρα ή περίπου €7 εκατ. ετήσια από τα οποία την απώλεια μοιράζονται εξίσου Hermes και κρατικό ταμείο.

Σημαντική θα είναι και η μείωση εσόδων για το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας, αφού ήταν ο μεγαλύτερός της αιμοδότης, με την εγγραφή, επιθεωρήσεις κ.τ.λ. του μεγαλύτερου στόλου στο κυπριακό εμπορικό νηολόγιο, με έξι μεγάλα επιβατηγά αεροπλάνα.

Πρόσθετα χάνονται φόροι και έσοδα από τον σημαντικό κύκλο εργασιών μέσω των υπηρεσιών εξυπηρέτησης εδάφους και άλλων. Μεγάλο ζητούμενο θα είναι οι απώλειες για τον τουρισμό, ιδιαίτερα από προορισμούς όπως η Ιρλανδία, από όπου δεν υπάρχει εναλλακτική οργανωμένη απευθείας εξυπηρέτηση.

Tαλαιπωρία επιβατών

Ένα από τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν από χθες το πρωί οι επιβάτες από διάφορους προορισμούς και κυρίως από Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λονδίνο και Παρίσι, οι οποίοι προγραμμάτισαν να πετάξουν με την Cobalt προς την Κύπρο ή και στα αντίθετα δρομολόγια, είναι πλέον η εξεύρεση αεροπορικών θέσεων.

Ακόμα και αν έχουν δυνατότητα να ακριβοπληρώσουν δεύτερο εισιτήριο για να φτάσουν στον προορισμό τους, ολοένα και για περισσότερες ημερομηνίες οι ενδείξεις στα ηλεκτρονικά συστήματα των αεροπορικών εταιρειών για τις πτήσεις αυτές είναι «sold out».

Οπότε, πέραν της ταλαιπωρίας με την ακύρωση των πτήσεών τους, οι επιβάτες μπαίνουν ήδη σε ένα «πόλεμο» εξεύρεσης θέσεων σε αεροπλάνα για να ταξιδεύσουν. Το φαινόμενο θα είναι έντονο το επόμενο διάστημα.

Το πρόβλημα αυτό αναμένεται να γίνεται ακόμα πιο έντονο, αφού ουσιαστικά ακυρώθηκαν περίπου 400.000 αεροπορικές θέσεις που αναζητούν αναπλήρωση.

 

Aegean και Blue Air, όπως και η Ryanair και η Cyprus Airways, ανακοίνωσαν έκτακτα σχέδια ενίσχυσης των πτήσεων από και προς Κύπρο και σε κάποιες περιπτώσεις με ειδικά ναύλα που αφορούν μόνο επιβάτες που έχουν εισιτήρια της Cobalt για τους προορισμούς που θα ταξίδευαν. Το σχέδιο αφορά σε κάλυψη μεγάλου μέρους των αναγκών που δημιουργούνται μέχρι το τέλος Νοεμβρίου, περιλαμβανομένων και προορισμών που πετούσε μόνο η Cobalt (Παρίσι, Δουβλίνο, Φρανκφούρτη κ.τ.λ.) που θα γίνονται μέσω του αεροδρομίου Αθηνών. Οι πτήσεις αφορούν κωδικούς πτήσεων της Aegean και της Olympic.

ACTA: Καμιά ενημέρωση για τουριστικούς πράκτορες

Για τρίτη φορά βρίσκεται μπροστά στο κλείσιμο κυπριακής αεροπορικής εταιρείας ο Σύνδεσμος Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κύπρου (ACTA) χωρίς να έχει οποιαδήποτε ενημέρωση, όπως σημειώνει σε χθεσινή του ανακοίνωση.

Από την πρώτη μέρα τα μέλη μας καλούνται να αντιμετωπίσουν με πολύ μεγάλη δυσκολία την εξυπηρέτηση του ταξιδιωτικού κοινού, στον βαθμό που αυτό είναι δυνατό.

O ACTA ζητά συνάντηση με το υπουργείο Μεταφορών για καταγραφή των επιπτώσεων, αλλά και εξεύρεση εμπράγματης στήριξης στις προσπάθειες των μελών του κάτω από αυτές τις περιστάσεις.

Στο μεταξύ, ο ACTA, σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», δέχεται έντονες πιέσεις από μέλη του για παραστάσεις προς την Κυβέρνηση, σε σχέση με την απευθείας ανάθεση της διαχείρισης των επιβατών της Cobalt σε δύο ταξιδιωτικά γραφεία, εκ των οποίων το ένα είχε αναλάβει και στην περίπτωση των Κυπριακών Αερογραμμών με απευθείας ανάθεση.

Αλ.Μιχαηλίδης: Ζημιές 30 εκατ. τον χρόνο

«Από τον έλεγχο των λογαριασμών της εταιρείας, φαίνεται ότι τα τελευταία τρία χρόνια παρουσιάζονται 30 περίπου εκατομμύρια ζημιές το χρόνο. Μέχρι σήμερα οι μέτοχοι από την Κίνα, έχουν επενδύσει περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ. Και οι ζημιές συνεχίζουν οι ίδιες», σημείωσε χθες ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Μεταφορών Αλέκος Μιχαηλίδης.

Tus Airways

Ερωτηθείς για την αεροπορική εταιρεία Tus Airways, ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι η εταιρεία ζήτησε μια παράταση δύο εβδομάδων για να υποβάλουν τους ελεγμένους λογαριασμούς τους.«Τους ζητήσαμε και εμείς να μας πουν δύο λόγια, διότι τους βλέπουμε να διαφοροποιούν λίγο τη στρατηγική τους. Επίσης, φαίνεται ότι κάνουν και κάποιες σκέψεις για απόκτηση ενός πρόσθετου αεροσκάφους. Το πιο πιθανόν θα τους ξαναδεί η Αρχή, στο τέλος Νοεμβρίου», κατέληξε.

Στον δρόμο 280 εργαζόμενοι

Σε έκτακτη συνάντηση του προσωπικού της Cobalt με τη Διεύθυνση χθες, προσωπικό και Διεύθυνση δήλωσαν ετοιμότητα να αναμένουν και να βοηθήσουν ώστε να υπάρξει δυνατότητα να ξαναπετάξουν τα αεροπλάνα της Cobalt.

Ωστόσο, η οριστική ανάκληση και όχι η -όπως αναμενόταν- αναστολή της άδειας αερομεταφορέα από την Αρχή
Αδειοδότησης Αερομεταφορών (ATLA) έκλεισε κάθε πόρτα προς αυτή την κατεύθυνση.

Προηγουμένως, σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», ένας εκ των ιδιοκτητών των αεροσκαφών που ενοικίαζε η Cobalt, που είναι και μεγάλο διεθνές τραπεζικό ίδρυμα, είχε ενημερώσει ότι μπορούσε να αφήσει στην Κύπρο δύο αεροπλάνα της Cobalt, ώστε να διατηρήσει η εταιρεία την άδεια πτητικών επιχειρήσεων και να της δοθεί χρόνος -απαραίτητη προϋπόθεση είναι η κατοχή αεροπλάνου- ώστε να αναζητήσει επενδυτή και να γίνουν τα απαραίτητα για να επανεκκινήσει η εταιρεία.

 

Μετά την απόφαση της ATLA μένουν οριστικά στον δρόμο 280 εργαζόμενοι εκ των οποίων οι 60 είναι κυβερνήτες και συγκυβερνήτες, οι 130 αεροσυνοδοί και 90 εργαζόμενοι σε τεχνικά τμήματα, εμπορικά, υποστήριξης κ.τ.λ.

Από πλευράς Cobalt καταβλήθηκαν χθες στο προσωπικό όλα τα δεδουλευμένα μέχρι τη χθεσινή μέρα, περιλαμβανομένων των αναλογούντων στις άδειες που δικαιούνταν, το προβλεπόμενο διάστημα προειδοποίησης για απόλυση, δηλαδή απολαβές για 21 μέρες. Επίσης καταβλήθηκαν τα οφειλόμενα στα διάφορα ταμεία, όπως Κοινωνικές Ασφαλίσεις, Φόρο Εισοδήματος, Ταμεία Προνοίας. Αναμένεται να διαφανεί σήμερα αν οι εργαζόμενοι διεκδικούν οποιαδήποτε άλλα ποσά ή δικαιώματα, αφού δεν έχουν λάβει οποιαδήποτε πρόσθετη αποζημίωση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του «Φ», οι κυριότεροι πιστωτές που μένουν για την ώρα εκτεθειμένοι είναι οι τρεις προμηθευτές αεροπορικών καυσίμων στην Κύπρο και δύο προμηθευτές καυσίμων στα ξένα αεροδρόμια των 23 προορισμών όπου πετούσε η Cobalt.

Αεροπορικός κολοσσός των €100 δισ. ο «μέτοχος»

Με περιουσιακά στοιχεία της τάξης των €100 δισ., με έσοδα της τάξης των 65 δισ. ετησίως τα τελευταία χρόνια, με 550.000 εργαζομένους και 100% κρατική εταιρεία, που περιλαμβάνεται στις 500 μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου (Fortune 500) είναι ο κινεζικός μέτοχος της κυπριακής Cobalt, που δήλωσε αδυναμία, λόγω ρυθμιστικών απαγορεύσεων και νέων αμερικανικών συναλλαγματικών περιορισμών προς την Κίνα, να προσθέσει μερικά εκατομμύρια ευρώ (γύρω στα €5 εκατ., σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ») ώστε να επιβιώσει η εταιρεία.

Πρόκειται για τον κινεζικό κρατικό κολοσσό AVIC (Aviation Industry Corporation of China), μία από τις δέκα μεγαλύτερες πολεμικές βιομηχανίες στον κόσμο. Αποτελεί την εξέλιξη του υπουργείου Αεροπορίας της Κίνας και η διαχείριση του κολοσσού γίνεται απευθείας από την κεντρική κυβέρνηση της χώρας.

Είναι ουσιαστικά η αντίστοιχη κινεζική Boeing των ΗΠΑ και Airbus της Ευρώπης. Κατασκευάζει τα πολεμικά, μεταγωγικά και βομβαρδιστικά αεροπλάνα της Κίνας και των χωρών που αγοράζουν κινεζικό εξοπλισμό.

Κατασκευάζει πολιτικά αεροπλάνα και ελικόπτερα και εξαρτήματα αεροσκαφών που διατίθενται σε όλο τον κόσμο.

Διαθέτει μια θυγατρική ενταγμένη στο χρηματιστήριο της Γερμανίας, μία στο χρηματιστήριο της Αυστρίας και μία σε αυτό της Σιγκαπούρης. Εννέα θυγατρικές της είναι ενταγμένες στο χρηματιστήριο της Σανγκάη και οκτώ σε αυτό της Σνεζιέν. Μία από τις θυγατρικές εξειδικεύεται σε εργασίες ξένου συναλλάγματος (Forex).

Το γεγονός ότι στις 24 Σεπτεμβρίου, δηλαδή πριν τρεις εβδομάδες, ανώτατος εκπρόσωπος του κινεζικού συγκροτήματος ήρθε στην Κύπρο δίδοντας διαβεβαιώσεις και εχέγγυα ενώπιον του επικεφαλής της Αρχής Αδειοδότησης Αεροπορικών Μεταφορών Αλέκου Μιχαηλίδη, ότι καλύπτει όλες τις ανάγκες της Cobalt και εγγυάται την ευρωστία και τις ανάγκες της εταιρείας, μέχρι το τέλος 2019, όπως έγγραψε επανειλημμένα ο «Φ», επιβεβαίωσε χθες ρητά ο κ. Μιχαηλίδης.

Το μέγεθος και η σημασία της AVIC για την Κίνα δεν μπορεί παρά να οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι η απόφαση για απόσυρση του κρατικού κολοσσού από την επένδυσή του στην Κύπρο δεν ήταν προφανώς θέμα μερικών εκατομμυρίων, όταν μάλιστα την τελευταία δεκαετία επένδυσε δεκάδες εκατομμύρια. Είναι επίσης φανερό ότι έγινε τουλάχιστον με τη συγκατάθεση της κινεζικής κυβέρνησης, όπως έγινε και με την απόφαση προ 30 μηνών για επένδυση ίδρυσης της κυπριακής Cobalt.

Ουδείς μπορεί με ασφάλεια να πει, όμως, αν ισχύει ή αν αποτελεί προπέτασμα καπνού το κώλυμα που προέβαλαν για αδυναμία μεταφοράς κεφαλαίων – δηλαδή τα έκτακτα περιοριστικά μέτρα που ανακοίνωσε ο Τραμπ στο τέλος Σεπτεμβρίου κατά εταιρειών της πολεμικής βιομηχανίας της Κίνας και στελεχών της, για την αγορά των S-400 από τη Ρωσία και αεροπλάνων SU35 από τη Rosoboronexport, που είναι στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ.

Οι αμερικανικές κυρώσεις περιλαμβάνουν και ακύρωση των αδειών εξαγωγής συναλλάγματος από εταιρείες της πολεμικής βιομηχανίας της Κίνας, όπως και συναλλαγές με συνάλλαγμα μέσω του αμερικανικού χρηματοπιστωτικού συστήματος.

Πηγή: philenews.com

Send this to a friend