Home ΠΡΟΣΩΠΑ ΑΠΟΨΕΙΣ Επιλογή Σπουδών – Επιλογή Ζωής
Επιλογή Σπουδών – Επιλογή Ζωής

Επιλογή Σπουδών – Επιλογή Ζωής

Ιεραρχώντας τα πιο σημαντικά στη ζωή του ανθρώπου θα λέγαμε ότι μετά την υγεία του ιδίου και των οικείων του έρχεται η εργασία, το επάγγελμα, η καριέρα, το λειτούργημα του ή όπως αλλιώς μπορεί να ονομαστεί. Κατά την ταπεινή μου άποψη – και αυτή είναι η πεμπτουσία της φιλοσοφίας μου ως Συμβούλου – δεν υπάρχει πιο σημαντικό αγαθό στη ζωή του ανθρώπου από το να ξυπνά το πρωί και να πηγαίνει με ευχαρίστηση στη δουλειά του.

Σε μία εποχή όπου δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις, όπου δεν υπάρχει η ίδια ευκολία επαγγελματικής αποκατάστασης, όπου το «όνειρο» της κοινωνίας μας για διορισμό στην Κυβέρνηση έχει εκ των πραγμάτων περάσει σε δεύτερη μοίρα, όπου από τη μία η οικονομική κρίση και από την άλλη η αύξηση στο κόστος φοίτησης, η επιλογή σπουδών καθίσταται ολοένα και πιο περίπλοκη διαδικασία.

Η επιλογή σπουδών αποτελεί και επιλογή ζωής. Πρίν όμως την επιλογή σπουδών, ένας μαθητής της τρίτης τάξης του Γυμνασίου καλείται να επιλέξει κατεύθυνση (Κλάδο για το Λύκειο ή κατεύθυνση για την Τεχνική Σχολή). Εν συνεχεία στην Α’ Λυκείου θα κληθεί να διαλέξει επιλεγόμενο/α μαθήματα που και αυτά με τη σειρά τους θα περιορίσουν τις επιλογές που έχει ο υποψήφιος πλέον φοιτητής για τα δημόσια Πανεπιστήμια Κύπρου και Ελλάδας.

Από την άλλη, οικογένειες που προσανατολίζονται να στείλουν τα παιδιά τους στο εξωτερικό (Γερμανία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία κ.α.), θα πρέπει να κάνουν τις σωστές επιλογές ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ που θα τους φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα που δεν είναι άλλο από την προσφορά θέσης στον κλάδο σπουδών του ενδιαφέροντος τους. Και σε αυτή την περίπτωση πρέπει να γίνουν οι σωστές επιλογές που ταιριάζουν στον ενδιαφερόμενο και ίσως να πρέπει να γίνουν και πιο νωρίς όταν απαιτείται η εκμάθηση μία ξένης γλώσσας (π.χ. γαλλικά, γερμανικά).

Πριν όμως ακολουθήσει ένα έφηβος αυτά τα βήματα και πριν κάνει αυτές τις επιλογές, θα πρέπει να επιλέξει το αντικείμενο του πόθου του αναφορικά με τις σπουδές που θέλει να κάνει. Η απάντηση στο ερώτημα «Δεν ξέρω τι να σπουδάσω» αποτελεί μία ολόκληρη και περίπλοκη διαδικασία όπου θα πρέπει να ερευνήσουμε:

(1) τα Επαγγελματικά του ενδιαφέροντα

(2) τον χαρακτήρα του και εάν ταιριάζει με το επάγγελμα που ονειρεύεται,

(3) τις εργασιακές του αξίες,

(4) τις αντικειμενικές δυνατότητες και ικανότητες του,

(5) τις προοπτικές εργοδότησης και το εργασιακό περιβάλλον του συγκεκριμένου αντικειμένου σπουδών,

(6) εάν αυτό που θέλει να σπουδάσει, είναι όντως αυτό το οποίο νομίζει ότι είναι και

(7) τις εναλλακτικές επιλογές καριέρας που πρέπει να έχει η επιλογή του πρώτου πτυχίου.

Όλα αυτά είναι αντικείμενα μελέτης όταν γίνεται μία έγκαιρη, έγκυρη και επιστημονική επαγγελματική συμβουλευτική διαδικασία. Είναι μία διαδικασία όπου ένας καταρτισμένος και πιστοποιημένος Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού θα μπορέσει να βοηθήσει τον μαθητή και την οικογένεια του να καταλήξει στην επιλογή του και να απαντήσει όλα τα ερωτήματα που προαναφέρθηκαν στην προηγούμενη παράγραφο.

Κάθε νέος και νέα είναι μία μοναδική ξεχωριστή περίπτωση. Κάθε συμβουλευτική διαδικασία που αντιμετωπίζω προσωπικά στο γραφείο μου είναι μία πρόκληση που όμοια της δεν υπάρχει. Οι ανάγκες κάθε παιδιού διαφέρουν και τα δεδομένα του είναι μοναδικά. Ως εκ τούτου πριν πάρετε μία τόσο σημαντική απόφαση για το παιδί σας, φροντίστε να γνωρίζετε τα «θέλω» του και να εμπιστεύεστε τους ειδικούς. Η αγάπη και το ενδιαφέρον για το παιδί σας δεν είναι αρκετά για να σας δώσουν τις κατάλληλες λύσεις και επιλογές.

Η Κύπρος βρίσκεται στην πρώτη θέση παγκοσμίως σε αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σε αυτό έχουν συμβάλει η ύπαρξη και ανάπτυξη των ιδιωτικών κολεγίων και πανεπιστημίων στην πατρίδα μας. Οι περιορισμένες θέσεις που δίνονται στα δημόσια πανεπιστήμια Κύπρου και Ελλάδας, σε σχέση με την τεράστια ζήτηση για γνώση και εξειδίκευση, οδήγησε εκ των πραγμάτων όχι μόνο στη δημιουργία φορέων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και στην ποιοτική ανάπτυξη τους. Τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια μπορούν και συναγωνίζονται δημόσια ή άλλα του εξωτερικού, αναπτύσσονται, επενδύουν στην έρευνα και στο ανθρώπινο δυναμικό, καθώς και στις εγκαταστάσεις τους. Και σε αυτή όμως την περίπτωση γονείς και μαθητές θα πρέπει να είναι προσεκτικοί στις επιλογές τους και στις προοπτικές που υπάρχουν. Και σε αυτή λοιπόν την περίπτωση υπάρχουν παράγοντες που πρέπει να προσεχθούν για να μην οδηγηθούμε σε λανθασμένες επιλογές.

Επιλογές, επιλογές, επιλογές! Από 14 ετών ξεκινούν οι επιλογές! Πολλοί οι δρόμοι, πολλοί οι φορείς εκπαίδευσης, ακόμη πιο πολλές οι επιλογές της καθοριστικότερης ίσως απόφασης που είναι το μεταπτυχιακό. Δεν υπάρχει όμως λόγος άγχους και πανικού. Με σωστή οργάνωση, σωστή στρατηγική, σωστή στοχοθέτηση και σωστές συμβουλές υπάρχει διέξοδος. Απλά πρέπει να αποταθείτε στους κατάλληλους επαγγελματίες που γνωρίζουν το αντικείμενο και μπορούν να σας συμβουλέψουν με μοναδικό γνώμονα το συμφέρον του παιδιού σας και τίποτα άλλο.

Κυριάκος Κλεάνθους

Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού

https://www.facebook.com/plancareercenter/

email; [email protected]

mob. 96 070722

Send this to a friend