Home ΛΑΡΝΑΚΑ Το… έλα να δεις στον έλεγχο διαβατηρίων στο Αεροδρόμιο Λάρνακας
Το… έλα να δεις στον έλεγχο διαβατηρίων στο Αεροδρόμιο Λάρνακας

Το… έλα να δεις στον έλεγχο διαβατηρίων στο Αεροδρόμιο Λάρνακας

Ίδια παράπονα, ίδια αγανάκτηση και κάθε χρόνο στο ίδιο έργο θεατές με την κατάσταση που επικρατεί στο αεροδρόμιο Λάρνακας κατά τους μήνες τουριστικής αιχμής. Ουρές της υπομονής, επιβάτες έξω φρενών, τσακωμοί και νεύρα συνθέτουν και φέτος το σκηνικό στο διεθνή αερολιμένα Λάρνακας, κυρίως κατά τον διαβατηριακό έλεγχο, μεσούσης μάλιστα της τουριστικής περιόδου.

Η κατάσταση που επικρατεί στο διεθνή αερολιμένα Λάρνακας το δίχως άλλο εγείρει σειρά ερωτημάτων. Ποιος ευθύνεται γι’ αυτή την απαράδεκτη εικόνα και τι μπορεί να γίνει προς απάμβλυνση των προβλημάτων; Είναι ικανά τα αεροδρόμια μας να διαχειριστούν την αυξημένη διακίνηση επιβατών κατά τους καλοκαιρινούς μήνες; Είναι επαρκώς στελεχωμένα τα σημεία ελέγχου διαβατηρίων από την Αστυνομία; Υπάρχουν γρήγορες συνδέσεις διαδικτύου και ψηφιακές υποδομές που να σηκώνουν το βάρος του ελέγχου από μία τεράστια βάση δεδομένων; Και πότε επιτέλους θα αρχίσει η λειτουργία του πολυδιαφημισμένου συστήματος ψηφιακού ελέγχου ταξιδιωτικών εγγράφων, τo γνωστό border express που φιλοδοξεί να μειώσει το χρόνο αναμονής;
Όπως σε κάθε περίπτωση που σε ένα πρόβλημα εμπλέκονται πέραν των δύο υπηρεσιών, ρίχνοντας η μία στην άλλη το μπαλάκι της ευθύνης, η αλήθεια φαίνεται να είναι κάπου στη μέση..

Πέραν των 10 εκατ. επιβατών που είναι το ανώτατο όριο εξυπηρέτησης

Επισήμως τα αεροδρόμια μας είναι φτιαγμένα για να εξυπηρετούν 10 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, 7,5 εκατομμύρια από την Λάρνακα και 2,5 εκατομμύρια από την Πάφο.

Οι αριθμοί ωστόσο δεν λένε ποτέ ψέματα και το 2017 με βάση τα επίσημα στοιχεία, τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου ξεπέρασαν το ανώτατο όριο εξυπηρέτησης των 10 εκατομμυρίων ετησίως. Συγκεκριμένα λίγο περισσότερο από 7,5 εκατομμύρια επιβάτες διακινήθηκαν από το αεροδρόμιο Λάρνακας και λίγο πάνω από 2,5 εκατομμύρια που είναι το όριο διακινήθηκαν από το αεροδρόμιο Πάφου.

Φέτος αναμένεται ότι η κατάσταση θα επιδεινωθεί, αφού με βάση τα στοιχεία για τις αφίξεις και τις κρατήσεις υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουμε κατά πολύ το όριο των 10 εκατομμυρίων επιβατών.

Λαμβάνει μέτρα η Αστυνομία, αλλά δεν είναι αρκετά 

Επιφορτισμένη με το διαβατηριακό έλεγχο είναι η Αστυνομία και συγκεκριμένα το Τμήμα Αλλοδαπών και Μετανάστευσης της Δύναμης. Αν και επισήμως από πλευράς Αστυνομίας μας έχει λεχθεί ότι ο έλεγχος διαβατηρίων είναι επαρκώς στελεχωμένος από μέλη της Δύναμης, το πρόβλημα με τις καθυστερήσεις εξακολουθεί να υφίσταται.

Σύμφωνα με την Αστυνομία, με οδηγίες του Αρχηγού της Δύναμης, ήδη από τον Απρίλιο παρακολουθείται το πτητικό πρόγραμμα του αεροδρομίου και το συγκεκριμένο πόστο επανδρώνεται αναλόγως, ενώ σε περιόδους τουριστικής αιχμής αλλάζει το καθεστώς και οι βάρδιες των αστυνομικών. Επιπρόσθετα, ήδη έχουν μετατεθεί στο αεροδρόμιο Λάρνακας 20 κατάλληλα εκπαιδευμένοι αστυνομικοί (και 12 στο αεροδρόμιο Πάφου) από το Τμήμα Αλλοδαπών και Μετανάστευσης, ενώ με σημερινή απόφαση δρομολογείται η περαιτέρω ενίσχυση του αεροδρομίου Λάρνακας εντός των επόμενων ημερών.

Την ώρα πάντως που η Αστυνομία διατείνεται πως καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια και προβαίνει σε περαιτέρω ενέργειες με στόχο την κάλυψη των αυξημένων αναγκών, πηγές προσκείμενες στη διαχειρίστρια εταιρεία Hermes ρίχνουν το μπαλάκι για την καθυστέρηση που παρατηρείται στην Αστυνομία, επισημαίνοντας πως η συνολική απόδοση της Δύναμης θα μπορούσε να είναι καλύτερη και πιο αποδοτική.

Αποτελεί άλλωστε κοινό μυστικό την τελευταία 20ετία ότι το θέμα της μετάθεσης στο αεροδρόμιο Λάρνακας αντιμετωπίζεται από τα πλείστα μέλη της Δύναμης σαν «δυσμενής απόσπαση», αφού ουδείς επιθυμεί να μετατεθεί στο αεροδρόμιο.

Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι ψες από τα έξι σημεία διαβατηριακού ελέγχου επανδρωμένα ήταν μόνο τα πέντε, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε μια περίοδο που η αεροπορική κίνηση είναι ιδιαίτερα αυξημένη.

Οι αργές ψηφιακές υποδομές επιβαρύνουν την κατάσταση

Προς υπεράσπιση της Αστυνομίας, η καθυστέρηση που παρατηρείται κατά τον έλεγχο διαβατηρίων οφείλεται εν πολλοίς και στα αργά συστήματα που είναι εγκατεστημένα στο αεροδρόμιο αν και επισήμως από πλευράς Αστυνομίας μας έχει λεχθεί πως αυτά έχουν αναβαθμιστεί το τελευταίο διάστημα.

Κατά το συνήθη διαβατηριακό έλεγχο ο αστυνομικός καλείται μέσα από το κομπιούτερ της Υπηρεσίας που έχει μπροστά του να συμμορφωθεί πλήρως με τον σχετικό κανονισμό της ΕΕ και να ανατρέξει σε μια τεράστια βάση δεδομένων, ελέγχοντας αφενός εάν ο επιβάτης βρίσκεται στο αρχείο του «στοπ λιστ» ή εάν εναντίον του εκκρεμεί κάποιο ένταλμα και αφετέρου να ξεσκονίσει τα τεράστια αρχεία της Interpol και της Europol. Ψηφιακά αυτό μεταφράζεται σε επιπρόσθετο χρόνο.

Είναι γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο που είναι εξαιρετικά σημαντικό τα πόστα αυτά να έχουν γρήγορες συνδέσεις διαδικτύου, γρήγορων ταχυτήτων εξοπλισμό, επεξεργαστές, αποθηκευτικά μέσα, μόντεμ, ρούτερ και ούτω καθεξής.

Έρχεται το σύστημα border express

Το πρόβλημα αυτό φιλοδοξούν να λύσουν τα αυτόματα μηχανήματα ψηφιακού ελέγχου ταξιδιωτικών εγγράφων, τα γνωστά border express.

Πρόκειται για ψηφιακές πύλες ελέγχου, στις οποίες μέσω μια σύντομης και με προκαθορισμένο χρόνο διαδικασίας, ο επιβάτης θα μπορεί να σκανάρει από μόνος του, χωρίς την παρέμβαση αστυνομικών, την ταυτότητα ή το διαβατήριο του. Αυτό εκτιμάται ότι θα συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στη μείωση των ουρών που παρατηρείται κυρίως σε περιόδους τουριστικής αιχμής, οπόταν και καταγράφονται εκατοντάδες αφίξεις και αναχωρήσεις την ημέρα.

Με τη νέα διαδικασία ελέγχου, ο επιβάτης θα τοποθετεί το διαβατήριο ή την ταυτότητά του στο αυτόματο σημείο ελέγχου, τα ταξιδιωτικά έγγραφα θα σκανάρονται και στη συνέχεια θα τυπώνεται ένας κωδικός αριθμός. Ο ταξιδιώτης δεν θα είναι σε θέση να γνωρίζει αν ο συγκεκριμένος κωδικός αριθμός σημαίνει κάτι, αν για παράδειγμα ο κωδικός σηματοδοτεί την ελεύθερη διέλευση του επιβάτη ή αν ο αριθμός παραπέμπει σε τρομοκράτη ή καταζητούμενο πρόσωπο. Ο κωδικός που θα τυπώνεται θα δίδεται στη συνέχεια στον αστυνομικό που βρίσκεται στο σημείο ελέγχου από όπου και θα περνά ο επιβάτης. Σε περίπτωση κατά την οποίαν υπάρχει πρόβλημα, θα τηρούνται οι συνήθεις διαδικασίες ελέγχου και ασφάλειας.

Το νέο σύστημα, το οποίο είναι πολύ διαδεδομένο σε αεροδρόμια του εξωτερικού, λειτουργεί ήδη σε πιλοτική βάση στο αεροδρόμιο Πάφου και με βάση την έως τώρα εμπειρία αφενός εξοικονομείται χρόνος, αφού τη βασική διαδικασία διεκπεραιώνουν οι ίδιοι οι ταξιδιώτες και τα μηχανήματα αντί οι αστυνομικοί και αφετέρου οι συγκεκριμένοι ψηφιακοί έλεγχοι ελαχιστοποιούν το περιθώριο λάθους.

Ανάλογα μηχανήματα border express, 70 στον αριθμό, αναμένεται να τοποθετηθούν στις αρχές Ιουλίου και στα δύο αεροδρόμια, όπως μας έχει επισημανθεί από την Hermes. Από πλευράς Αστυνομίας αυτό που μας έχει λεχθεί είναι ότι δεν υπάρχει καμία καθυστέρηση και πως η εγκατάσταση των προγραμμάτων στα εν λόγω μηχανήματα βρίσκεται στο τελικό στάδιο και ως εκ τούτου είναι καθαρά θέμα υλοποίησης χρονοδιαγραμμάτων.

Το ερώτημα βέβαια που εύλογα τίθεται είναι γιατί περιμέναμε το Καλοκαίρι, περίοδο κατά τον οποία η τουριστική κίνηση βρίσκεται το απόγειο της, για να τοποθετηθούν οι ψηφιακές πύλες…

Πηγή: philenews.com

Send this to a friend