Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Τρόμος σε λιμάνια Λεμεσού-Λάρνακας:Και Κύπρο το πλοίο-βόμβα
Τρόμος σε λιμάνια Λεμεσού-Λάρνακας:Και Κύπρο το πλοίο-βόμβα

Τρόμος σε λιμάνια Λεμεσού-Λάρνακας:Και Κύπρο το πλοίο-βόμβα

Πλωτή βόμβα περιφερόταν στη Μεσόγειο, η οποία πέρασε και από τα λιμάνια της Λεμεσού και της Λάρνακας. Το φορτηγό πλοίο “ANDROMEDA”, με σημαία Τανζανίας, μετέφερε 410 τόνους εκρηκτικά. 

 

Οι Τούρκοι ναυλωτές δεν πλήρωσαν τα 440.000 δολάρια βάσει συμφωνητικού, με αποτέλεσμα από τις 25 Νοεμβρίου το πλοίο-βόμβα να τριγυρνάει στη νοτιοανατολική Μεσόγειο. Πήγε δύο φορές στην Κύπρο, στα λιμάνια της Λεμεσού και της Λάρνακας, τα Χριστούγεννα έδεσε στη Σητεία για πέντε ημέρες, πριν καταλήξει στο λιμάνι του Ηρακλείου μετά την επιχείριση του Λιμενικού.

 

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ένα πλοίο φορτωμένο εκρηκτικά πηγαινοερχόταν, έπιανε λιμάνια επί έξι εβδομάδες μεταξύ Κύπρου και Κρήτης πριν επέμβουν οι Αρχές.

Το επίσης εντυπωσιακό είναι ότι μετά από ελέγχους που διενήργησε το Τοπικό Κλιμάκιο Επιθεωρήσεων Πλοίων Ηρακλείου, διαπιστώθηκαν συνολικά 102 σοβαρές παρατηρήσεις/ελλείψεις αναφορικά με την αξιοπλοΐα του, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια του πλοίου, του πληρώματος και του φορτίου.

Είναι πολλά τα ερωτήματα που προκύπτουν για τις ενέργειες της εταιρείας τις έξι αυτές εβδομάδες.

Ακόμα δεν έχουν δοθεί απαντήσεις, γιατί δεν υπήρχαν ναυτικοί χάρτες ή ναυτιλιακοί χάρτες για τις περιοχές Τζιμπουτί και Ομάν, όπου σύμφωνα με τους αρχικούς ισχυρισμούς του πλοιάρχου ήταν οι προορισμοί του πλοίου, όπου θα ξεφόρτωνε το φορτίο του.

Δύο φορές μπήκε σε κυπριακά λιμάνια το πλοίο με τα εκρηκτικά που εντοπίστηκε στην Κρήτη

Δύο φορές μπήκε σε λιμάνια της Κύπρου το πλοίο ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ του οποίου το πλήρωμα συνελήφθη το απόγευμα της Τετάρτης ανοικτά της Κρήτης, καθώς μετέφερε 410 τόνους εκρηκτικών.

Σύμφωνα με όσα ισχυρίζεται ο αρχιπλοίαρχος και διαχειριστής της πλοιοκτήτριας εταιρίας Coasters Maritime, Θεόδωρος Ρέλλος, με επιστολή του σε τοπικό Μέσο, το πλοίο φόρτωση στο λιμάνι του Ισκεντερούν στις 18 Νοεμβρίου και πέντε μέρες αργότερα στο λιμάνι της Μερσίνας, κοντέινερ με εκρηκτικά για τέσσερις παραλήπτες στην Αιθιοπία.

Στη συνέχεια, σύμφωνα με τον κ. Ρέλλο, οι Τούρκοι ναυλωτές δεν δέχτηκαν να πληρώσουν προκειμένου το πλοίο να περάσει από τη διώρυγα του Σουέζ με αποτέλεσμα από τις 25 Νοεμβρίου το ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ να πλέει στην ανατολική Μεσόγειο κουβαλώντας το επικίνδυνο φορτίο καθώς καμία χώρα δεν δεχόταν την προσέγγιση σε λιμάνια της.

Στη διάρκεια των δύο αυτών μηνών, κατ΄ εξαίρεση, το πλοίο μπήκε δύο φορές στην Κύπρο, μία στη Λεμεσό και μία στη Λάρνακα, προκειμένου να αποβιβάσει άρρωστο ναυτικό και να κάνει ανεφοδιασμό.

Το ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ παραμένει από το απόγευμα της Τετάρτης στο λιμάνι του Ηρακλείου, με τις τοπικές Αρχές να εκφράζουν ανησυχίες λόγω του επικίνδυνου φορτίου που κουβαλά αλλά και επειδή το λιμάνι της πόλης είναι κατ΄εξοχήν επιβατικό.

Η εντολή που έλαβε ο πλοιοκτήτης 

Όπως προέκυψε από την προανάκριση, ο Πλοίαρχος έλαβε εντολή από τον πλοιοκτήτη να καταπλεύσει για το λιμάνι Μισουράτας Λιβύης, προκειμένου να  παραδώσει το σύνολο του φορτίου, 29 εμπορευματοκιβωτίων (εκρηκτικές ύλες – πυροκροτητές και λοιπός εξοπλισμός αυτών).

Η τεράστια ποσότητα εκρηκτικών έχει προκαλέσει ανησυχίες στην πόλη του Ηρακλείου. Τα  11 φορτηγά υγραεριοφόρα και 29 κοντέινερ με 410 τόνους εκρηκτικών, θέτουν σε κίνδυνο όλη την πόλη, αφού δεν υπάρχουν στο λιμάνι -το οποίο είναι επιβατηγό κυρίως- ειδικοί χώροι φύλαξης ούτε τεχνογνωσία για τη διαχείριση τέτοιου επικίνδυνου φορτίου.

Μάλιστα, εντοπίστηκε ημερολογιακή εγγραφή στο ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου την 18-12-2017 στη Λιβύη, για την οποία, σύμφωνα με το άρθρο 2, παρ. 1α, σε συνδυασμό με την παρ. 4.1 του Παραρτήματος Ι του Κανονισμού ΕΕ 2016/44, σχετικά με περιοριστικά μέτρα λόγω της κατάστασης στη Λιβύη και για την κατάργηση του Κανονισμού ΕΕ αριθ. 204/2011 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, απαγορεύεται η πώληση, προμήθεια, μεταβίβαση ή εξαγωγή, άμεσα ή έμμεσα, εξοπλισμού που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για εσωτερική καταστολή.

Υποτίθεται, σύμφωνα με τα φορτωτικά έγγραφα, ότι το φορτηγό είχε φορτώσει από το λιμάνι Mersin της Τουρκίας τα 29 containers, με λιμάνι εκφόρτωσης το Τζιμπουτί, και από το λιμάνι Ισκεντερούν της Τουρκίας οι 11 δεξαμενές υγραερίου με λιμένα εκφόρτωσης το Ομάν.

Το 8μελές πλήρωμα, εκ των οποίων δύο Ουκρανοί, πέντε Ινδοί και ένας Αλβανός, κατόπιν εντολής της Εισαγγελέως Πρωτοδικών Πειραιά, συνελήφθη και πρόκειται να προσαχθεί ενώπιόν της, για σοβαρές παραβάσεις άρθρων του Π.Κ.

Τόσο το φορτίο όσο και το πλοίο κατασχέθηκαν.

Για την υπόθεση ενημερώθηκε η αρμόδια Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης, προκειμένου επιληφθεί για θέματα αρμοδιότητάς της.

Η υπόθεση άρχισε να διαδραματίζεται στην Κρήτη ανήμερα των Θεοφανείων, όταν μετά από αξιοποίηση πληροφοριών του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής,  εντοπίστηκε από ναυαγοσωστικό σκάφος του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ., το Φ/Γ πλοίο “ANDROMEDA”, σημαίας Τανζανίας, που έπλεε στη θαλάσσια περιοχή του Αγίου Νικολάου Κρήτης, προκειμένου να ελεγχθεί πλοίο και φορτίο από άνδρες Κλιμακίου Ειδικών Αποστολών του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. και του Τελωνείου Κρήτης.

Δύο ημέρες αργότερα κρίθηκε απαραίτητος ο ενδελεχής έλεγχος του φορτίου. Δόθηκε εντολή να καταπλεύσει στον λιμένα Ηρακλείου Κρήτης, συνοδεία περιπολικού σκάφους Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ.

Αφού εκφορτώθηκε το σύνολο του φορτίου, διενεργήθηκε έλεγχος από τον οποίο επιβεβαιώθηκε το περιεχόμενο των 29 εμπορευματοκιβωτίων με τις εκρηκτικές ύλες και τους πυροκροτητές, διασταυρούμενο με τα αναγραφόμενα στα δηλωτικά και συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου. Ομοίως επιβεβαιώθηκε ότι οι 11 δεξαμενές υγραερίου ήταν κενές φορτίου.

Παράλληλα, στις 9-1-2018 διενεργήθηκε στο πλοίο επιθεώρηση από το Τοπικό Κλιμάκιο Επιθεωρήσεων Πλοίων Ηρακλείου και διαπιστώθηκαν συνολικά 102 σοβαρές παρατηρήσεις/ελλείψεις αναφορικά με την αξιοπλοΐα του, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια του πλοίου, του πληρώματος και του φορτίου.

Πηγή: protothema.gr / ΚΥΠΕ

Send this to a friend